Harbour Park
Trelleborggade 2-16
2150
Nordhavn
Danmark
At konvertere gamle, snavsede og nedslidte havne til nye, smukke og rekreative trivselsområder for metropolmennesker med hang til vandudsigt er blevet en dansk spidskompetence. Det sker ude i den danske kystprovins, og især sker det i København, der for tyve år siden mønstrede kilometervis af øde kajer, dokke og havneløb. I deres nærhed skyder nu ikke mindst boligprojekter op som svampe i en fugtig skovbund.
Velkommen til Københavns nye postnummer: 2150 Nordhavn.
Her har entreprenørmaskinerne i det seneste par år stået i kø for at komme til de mange byggefelter, mens arkitekterne vrider kontor – og boligprojekter ud på stribe. De fleste med det til fælles – gudskelov – at man søger bevarelse af havnens særegne stemning i størst muligt omfang. Men omvendt giver man kun ugerne køb på det moderne familielivs bekvemmeligheder. I et aktuelt projekt med det både passende og betegnende navn Harbour House er det Danielsen Architecture, som har slået streger efter den opskrift og er nået frem til en nyfortolkning af en rustik, muret københavnerkarré. Vi er i en typologi, som i hundrede år og mere til har været dyrket og kultiveret i Hovedstadens brokvarterer.
Arkitekturen tager sit udgangspunkt i den klassiske byggestil med lyse, gennemlyste lejligheder og aktive og åbne stueetager, der indbyder til et besøg indenfor eller ophold langs facaderne. Opdateringen sker med skiftende etageantal i spring fra fire til seks, med generøse glaspartier og med de flade tage, der er blevet den moderne arkitekturs åbenbart uomgængelige måde at møde himlen på. Samtidig boltrer arkitekterne sig i murværkets udtryk med skiftende sten i løberforbandt og en enkelt gesims. I kraft af sin veldefinerede form åbner karreen også et regulært gårdrum med optimale lysforhold og læ.
På havnens byggejord, der i Hovedstaden udbydes af udviklingsselskabet By & Havn, møder de første på pladsen i reglen dybe spor fra fortidens industrielle foretagsomhed: Forurening af kemikalier eller olieprodukter.
Det rådgivende – og her også udførende – ingeniørfirma Jord-Miljø A/S oplyser, at dette byggefelt ikke var nogen undtagelse. Med Jord-Miljø A/S som styrende blev 12.000 ton jord – det er 400 lastvognstog – gravet op og kørt til rensning eller på depot, før man kunne gøre sig håb om at opnå den nødvendige miljøtilladelse.
- En forurening i et havneområde er forventelig; mængden af forurenet jord kan dog svinge meget, og her var den noget over middel, oplyser ingeniør Anders Søvsø fra Jord-Miljø A/S. Det kan skyldes, at der netop på den adresse har været en produktion af smøreolie. Der er således en ekstra omkostning ved at bygge på et havneområde, men Harbour House er opført med kælder, hvorfor kun bortkørslen af den opgravede jord kan regnes som en merudgift. Jord-Miljø A/S udførte sporing, opgravning, analyser og bortkørsel i fast regning for totalentreprenøren KPC København A/S.
- Udviklingsselskabet By & Havn er bevidst om, at denne type opgaver forestår, hvorfor der ydes en kompensation til deres løsning. Det er indenfor det rammebudget, Jord-Miljø A/S arbejder, forklarer Anders Søvsø.