CPH Go
Lufthavnsboulevarden
2770
Kastrup
Danmark
Med én stor, 5 m høj og 210 m lang glasfacade, der vender ud mod lufthavnens travleste landingsbane, er der bestemt ikke noget discount over udsigten fra Københavns Lufthavns nye lavpristerminal CPH Go. Faktisk er der klart tale om den bedste udsigt i hele lufthavnen. Ikke mindst fordi de store fly, der betjener terminalen, parkerer direkte udenfor vinduet. Effekten dramatiseres yderligere af, at terminalen ligger i jordniveau i modsætning til de øvrige terminaler.
Selve bygningen er imidlertid helt nede på jorden – enkel, stringent og basal i sit udtryk og i sin funktion. Den store bygning er rektangulær med skråt afskårne ender, og den opleves og overskues i et langt kig, selvom bagvæggen skjuler en række teknikrum, kontorer og sekundære funktioner. Alle andre rumdelere er kun mandshøje og lavet af glas, og tillader den kolossale mængde dagslys fra facaden at gennemtrænge hver en krog af rummet.
Den nye terminal henvender sig specielt og udelukkende til lavprisselskaber, men er helt integreret med den eksisterende lufthavn, således at passagerer, der flyver til og fra CPH Go har samme adgang til faciliteter – i form af blandt andet shopping og offentlig transport – som alle andre passagerer.
Lavprissegmentet er meget interessant for de konkurrerende storlufthavne, og i Københavns Lufthavn udgør det nu omkring 18% af flyvningerne. Indtil videre er det kun EasyJet, der benytter CPH Go, men terminalen har en kapacitet på 6 mio. passagerer årligt.
For at der skal være økonomi i projektet skulle terminalen rent faktisk være billig i både opførelse og drift ifølge sagsarkitekt Kelly Nelson, der er associeret partner i Vilhelm Lauritzen Arkitekter.
– Der var to vigtige parameter, der skulle opfyldes: Terminalen skulle se anderledes ud end resten af lufthavnen, så den kunne brandes som separat produkt, og den skulle kunne bygges for 15.000 kroner pr. kvadratmeter eller godt halvdelen af det normale byggeri i lufthavnen, fortæller Kelly Nelson.
På grund af Vilhelm Lauritzen Arkitekters historiske samarbejde med Københavns Lufthavn var det naturligt, at tegnestuen blev bedt om at udarbejde det grundlæggende projekt, hvilket skete i samarbejde med det rådgivende ingeniørfirma Moe & Brødsgaard.
Totalentreprenør på projektet har været Brdr. A. & B. Andersen A/S, der udpegede Holsøe Arkitekter og ingeniørfirmaet Alectia A/S til at detailprojektere på basis af det meget gennemarbejdede forprojekt.
Go’s placering sydøst for Finger D er bestemt af, at her allerede lå seks standpladser for fly, med alt hvad det indebærer af kompliceret og kostbar infrastruktur under betonen. CPH Go forbindes med Finger D af en 310 m lang hævet forbindelsesgang. For enden af gangen i den såkaldte fingerrodsbygning bringes passagererne med rulletrapper og elevatorer ned i terrænniveau til terminalen.
En anden udfordring for planlæggerne var at sikre størst mulig fleksibilitet med hensyn til passagerer fra Schengen kontra ikke-Schengenlande. Fra terminalen flyves der kun på Europa, men især Storbritannien er ikke medlem, hvorfor passagerer til og fra landet skal vise pas. Det er løst ved, at der er direkte adgang til tre gates i den ene side, mens adgangen til en, to eller alle tre af de sidste gates kan føres gennem en sluse med paskontrol. Alternativet ville have været, at der skulle bygges en endnu en etage, hvilket ville have forrykket økonomien i hele projektet.