Københavns Lufthavn, forbindelsesbygning

:
juni 2007

Set fra siden fremstår det meste af bygningen som en buet sølvkrop, men sluttes af med en slank bygningsdel, der i profil har form af et sejl, hvor overfladen er massiv glasfacade med tværgående aluprofiler.

Den forreste del af bygningen fremstår som et sejl med en klar association til luft og vind, flankeret af rustik udendørs belægning.

Den buede bygningskrop udført i sølvfarvet aluminium, leveret og monteret af Persolit Entreprenører A/S i Munkebo, er hævet et par meter i niveau, hvilket giver bygningsværket et svævende udtryk.

I den buede bygnings- krop er der på nord- siden monteret 46 aflange glaspartier, der følger krumningen med vægge i perforerede gipsplader, som skaber et dekorativt udtryk.

Promecon står bag de markante stålsøjler, der først og fremmest har en funktionel værdi i kraft af at være bærende for bygningen, men samtidig har en nærmest skulpturel dimension. Londero Mosaik har til gulvbelægningen anvendt 2.200 kvm hvid italiensk marmor af typen Carrara Bianco CD, ligesom der er brugt sort, portugisiske marmor af typen Ruivina til afmærkning- er i form af striber.

Thyssen-Krupp har leveret den store ordre på rullefortove, der bringer passagererne gennem bygningen.

previous next

Lufthavnspassage i vindens og vandets tegn

Med den nye finger, der forbinder indenrigsterminalen med udenrigslufthavnen, har passagererne fået rullende fortovstransport og sanselig rumoplevelse

Byggefakta

Københavns Lufthavne A/S (CPH)
Lufthavnsboulevarden 6
2770 Kastrup
Danmark

Bygherre:
Københavns Lufthavne A/S
Arkitekt:
Kasper Danielsen Arkitekter A/S
Totalentreprenør:
Promecon A/S
Ingeniør:
Moe & Brødsgaard A/S
Areal:
4000 kvm.
Byggesum: 
130 mio. kr.

Med den nye finger, der forbinder indenrigsterminalen med udenrigslufthavnen, har passagererne fået rullende fortovstransport og sanselig rumoplevelse

Sølvfisken. Flyvefisken. Det kunne være et bud på en populær betegnelse for den nye 300 meter lange og 12,5 meter høje forbindelsesfinger, der siden 4. januar har forbundet indenrigslufthavnens Terminal 1 med udenrigslufthavnens Terminal 2.

Lys maritimitet

Der er nemlig noget markant maritimt og samtidig sanseligt over det nye byggeri, der udover at have en klar, funktionel mission, også missionerer æstetik og arkitektonisk skønklang med bløde formkurver. Når man befinder sig i bygningen, indfinder fornemmelse af uendelighed sig, og de bærende indvendige søjler giver associationer til det indre i en fisk. Den storladne rummelighed og det massive lysindtryk i det hvælvede rum har også fået nogle til at kalde det nye bygningsværk for Katedralen. Kært barn har mange navne.

Set fra siden fremstår det meste af bygningen som en let svævende og buet sølvkrop, men sluttes af med en slank bygningsdel, der i profil har form af et sejl, hvor overfladen er massiv glasfacade med tværgående aluprofiler.

Optimal trafik

- For os har det været en optimal måde at forbedre trafikken på i lufthavnen. Fremover vil de 600.000 passagerer fra indenrigslufthavnen kun være få minutters gang i tørvejr fra udenrigsterminalen, og i fremtiden vil vi samtidig have mulighed for at udbygge yderligere med flybroer. Samtidig fungerer bygningen som effektiv støjvæg, siger Mogens Kornbo, underdirektør i Københavns Lufthavne A/S.

Den nye finger er først og fremmest en opdatering til de nuværende forhold, så man tilpasser sig de nye trafikforhold.

Da indenrigslufthavnen i sin tid blev etableret var det for at dække behovet for transport mellem provinsen og København. Men sådan er det ikke længere – nu bliver indenrigslufthavnen i stigende grad brugt som transfer til udenrigsflyene, og det er denne situation som Københavns Lufthavn har taget konsekvensen af med det nye byggeri.

- Vi har fået et smukt byggeri, som samtidig opfylder nogle helt klare funktionskrav, og vi har samtidig fået et økonomisk byggeri, hvor vi med enkle byggematerialer alligevel har formået at få et elegant resultat, siger Mogens Kornbo.

De første streger

De første streger til byggeriet blev foretaget af Tvilum Landinspektørfirma i Hillerød med kontor i Kastrup.

- Vi startede med at få lavet de første opmålinger, der mundede ud i en situationsplan, som gik videre til arkitekterne som grundlag for at kunne udarbejde selve projektet. Herefter udarbejdede vi hovedafsætning til entreprenørerne, og især byggeriets store stålspær og krumme facader stillede store krav til præcision, fortæller Lars Heilberg Larsen fra Tvilum Landinspektørfirma.

Specielt byggeri

Efter prækvalifikation og licitation blev Promecon as udvalgt som totalentreprenør på projektet i samarbejde med Moe & Brødsgaard A/S, MT Højgaard A/S og Kasper Danielsen Arkitekter A/S.

- For os har det været en interessant udfordring at etablere et specialbyggeri midt i en lufthavn i drift, og det har været et udfordrende og spændende byggeri. Dels har pladsen vi har haft at manøvrere på været begrænset, så en meget høj grad af styring var nødvendig, og dels har tidsrammen været relativ kort. Takket være et godt samarbejde med alle parter er det lykkedes over al forventning, siger Karsten Rasmussen, Promecon as, der har erfaring med opgaver i lufthavnen.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2007 nr. 1

Produktionsanlæg

Alumeco

Stålkasse til aluminium

Domicil

Autohuset Vestergaard

Fremadstræbende bilhus

Bolig

Bella Hus

Farverige familieboliger

Bolig

Dania Kollegiet

118 meter ungdomsboliger

Domicil

Danimex

Radiobølget identitet

Bolig

Dianas Have

Eksklusive træhuse med fjordudsigt

Domicil

GFH Falbe

Et tusindben til tøj

Domicil

KMD

Gigantisk kontorhus i samspil med fjorden

Lufthavn

Københavns Lufthavn, forbindelsesbygning

Lufthavnspassage i vindens og vandets tegn

Biograf

Lido Biograferne

Lido krydser gaden

Domicil

Qurios

Slankt højhus til revision

Domicil

SAPA

SAPA's showroom

Bolig

Skovlundehus

Boliger til det gode liv

Sport

Sæby Svømmebad og wellnesscenter

Svømmehal og forkælelse i nyetableret bycentrum

Skole

Vildbjerg Skole

Landlig skole med faglokaler i front