Københavns Lufthavne A/S (CPH)
Lufthavnsboulevarden 6
2770
Kastrup
Danmark
Med den nye finger, der forbinder indenrigsterminalen med udenrigslufthavnen, har passagererne fået rullende fortovstransport og sanselig rumoplevelse
Sølvfisken. Flyvefisken. Det kunne være et bud på en populær betegnelse for den nye 300 meter lange og 12,5 meter høje forbindelsesfinger, der siden 4. januar har forbundet indenrigslufthavnens Terminal 1 med udenrigslufthavnens Terminal 2.
Der er nemlig noget markant maritimt og samtidig sanseligt over det nye byggeri, der udover at have en klar, funktionel mission, også missionerer æstetik og arkitektonisk skønklang med bløde formkurver. Når man befinder sig i bygningen, indfinder fornemmelse af uendelighed sig, og de bærende indvendige søjler giver associationer til det indre i en fisk. Den storladne rummelighed og det massive lysindtryk i det hvælvede rum har også fået nogle til at kalde det nye bygningsværk for Katedralen. Kært barn har mange navne.
Set fra siden fremstår det meste af bygningen som en let svævende og buet sølvkrop, men sluttes af med en slank bygningsdel, der i profil har form af et sejl, hvor overfladen er massiv glasfacade med tværgående aluprofiler.
- For os har det været en optimal måde at forbedre trafikken på i lufthavnen. Fremover vil de 600.000 passagerer fra indenrigslufthavnen kun være få minutters gang i tørvejr fra udenrigsterminalen, og i fremtiden vil vi samtidig have mulighed for at udbygge yderligere med flybroer. Samtidig fungerer bygningen som effektiv støjvæg, siger Mogens Kornbo, underdirektør i Københavns Lufthavne A/S.
Den nye finger er først og fremmest en opdatering til de nuværende forhold, så man tilpasser sig de nye trafikforhold.
Da indenrigslufthavnen i sin tid blev etableret var det for at dække behovet for transport mellem provinsen og København. Men sådan er det ikke længere – nu bliver indenrigslufthavnen i stigende grad brugt som transfer til udenrigsflyene, og det er denne situation som Københavns Lufthavn har taget konsekvensen af med det nye byggeri.
- Vi har fået et smukt byggeri, som samtidig opfylder nogle helt klare funktionskrav, og vi har samtidig fået et økonomisk byggeri, hvor vi med enkle byggematerialer alligevel har formået at få et elegant resultat, siger Mogens Kornbo.
De første streger til byggeriet blev foretaget af Tvilum Landinspektørfirma i Hillerød med kontor i Kastrup.
- Vi startede med at få lavet de første opmålinger, der mundede ud i en situationsplan, som gik videre til arkitekterne som grundlag for at kunne udarbejde selve projektet. Herefter udarbejdede vi hovedafsætning til entreprenørerne, og især byggeriets store stålspær og krumme facader stillede store krav til præcision, fortæller Lars Heilberg Larsen fra Tvilum Landinspektørfirma.
Efter prækvalifikation og licitation blev Promecon as udvalgt som totalentreprenør på projektet i samarbejde med Moe & Brødsgaard A/S, MT Højgaard A/S og Kasper Danielsen Arkitekter A/S.
- For os har det været en interessant udfordring at etablere et specialbyggeri midt i en lufthavn i drift, og det har været et udfordrende og spændende byggeri. Dels har pladsen vi har haft at manøvrere på været begrænset, så en meget høj grad af styring var nødvendig, og dels har tidsrammen været relativ kort. Takket være et godt samarbejde med alle parter er det lykkedes over al forventning, siger Karsten Rasmussen, Promecon as, der har erfaring med opgaver i lufthavnen.