Aarhus Letbanes Trafik- og Servicecenter
P. Hiort-Lorenzens Vej 71-95
8000
Aarhus C
Danmark
2017 er året, hvor Aarhus er Europæisk Kulturby, men også året, hvor Letbanen kan indvies. Et nyt transportmiddel, der skal supplere byens busser og samtidig køre hyppigt og klimavenligt. Første rute på 12 km helt ny bane er klar fra maj 2017 og vil køre fra Aarhus Hovedbanegård til Lisbjerg og på vejen bl.a. passere Aarhus Universitet samt Aarhus Universitetshospital og Skejby Erhvervspark.
I efteråret 2017 kører Letbanen på hele den første etape fra Grenaa i nord til Odder i syd – i alt 110 km letbane og 51 stationer. Letbanen er, i modsætning til nærbanen, som kører i dag, eldrevet, hvilket kræver opstilling af 3.000 master.
At etablere en letbane er et projekt, der kræver mange involverede parter med forskellige specialer. Aarhus Kommune ejer Letbanen sammen med Region Midtjylland, hvor kommunen ejer hovedparten. De har etableret et letbaneselskab, som anlægger Aarhus Letbane med assistance fra lokale rådgivere og ASAL-konsortiet, der anlægger selve letbanesystemet (kørestrøm, signalsystem, spor, perroner samt Trafik- og Servicecentret) samt bygger letbanetogene.
Det er det tysk-schweiziske firma Stadler, som leverer letbanetogene (det første er leveret i Aarhus), og to italienske firmaer – Ansaldo STS og GCF – står for henholdsvis sporarbejde, stationer og de tekniske installationer. ASAL-konsortiet har indgået aftale med danske Gråkjær A/S om at opføre Trafik- og Servicecentret. Gråkjær A/S har været totalentreprenører med underrådgiverne GPP Arkitekter A/S og OBH Rådgivende Ingeniører A/S.
Bygningen varetager mange formål, men de fleste kvadratmeter under tag er til togværksted og vaskehal. Byggeriet ligger i banegraven, som er sporområdet for alle tog ind til Aarhus Banegård. Her leveres de nye letbanetog, de får slebet hjulene og bliver klar til at komme på skinnerne.
Uden for bygningen er der et stort overdækket område, hvor letbanetogene om aftenen parkeres og rengøres (med tilhørende servicebygning). Hele området har en særdeles blød undergrund, hvorfor Gråkjær A/S startede byggeprojektet med at pilotere under CMC og øvrige bygninger samt pilotere under dele af udvendige spor – i alt 1.250 pæle.
Selve bygningen er en relativ enkel opbygning, men i det område, hvor der kører tog ind, er der rigtig mange detaljer i betongulvet, som det ikke har været helt ukompliceret at implementere. Uden for bygningen har der også været pits i beton, der var en del af entreprisen.
Claus Navntoft, produktionsdirektør ved Gråkjær A/S, viser rundt i byggeriet og fortæller, at det for Gråkjær A/S har været en stor og spændende opgave, hvor det indimellem har krævet rygrad at navigere mellem ASAL-konsortiets forskellige firmakulturer. Gråkjær A/S er prækvalificeret til den kommende letbane i København.
– Vi er glade for endnu en gang at kunne aflevere byggeriet til tiden og har haft et rigtigt godt samarbejde med vores bygherre GCF, Aarhus Letbane I/S og alle øvrige involverede parter. Hos Gråkjær A/S arbejder vi i en flad struktur og er meget optaget af at skabe et godt arbejdsmiljø. Vi tager derfor forskellige initiativer til at sikre en god “holdånd” blandt håndværkerne.
Navntoft fortæller videre, da vi når taget af bygningen, at Gråkjær A/S arbejder målrettet på at skabe bæredygtige løsninger så vidt muligt.