Scania Biler
Måde Industrivej 18
6705
Esbjerg
Danmark
Set i fugleperspektiv ligner det et af de garageanlæg til Technobiler, som drenge legede med for 50 år siden. En stor kompakt kasse med en række portåbninger, placeret på en endnu større ’plade’ med parkerings- og manøvreareal. Man kan dog ikke som dengang køre biler op på det flade tag, for i dag skal der være plads til ovenlys og dermed medarbejderkomfort.
Det er der i særlig grad behov for her, hvor de sammenhængende haller har en dybde, som kan rumme de nye modulvogntog med en længde på over 25 m og en vægt på op til 60 ton.
Scania Biler A/S på Måde Industrivej i Esbjerg er en realiseret drengedrøm, i hvert fald for lastbilentusiaster. Den svenske lastbilproducents førende danske importør ekspanderer i Vestjylland med et servicecenter, som kan håndtere samtlige tjek, vedligeholdelses- og reparationsopgaver for landevejenes store transportører. Centret rummer 15 forskellige reparationspladser, som udover traditionel reparation og service kan håndtere dækservice, hydraulikopgaver, kran- og lifttilsyn, forrudeskift, chassisopretning, akseludmåling m.m.
Bygherren Scania Danmark A/S valgte at placere totalentreprisen hos MT Højgaard A/S, dels på grund af pristilbuddet, dels fordi man ønskede en fleksibelt indstillet, lokalt funderet samarbejdspartner. Totalentreprenøren har som sine rådgivere haft arkitektfirmaet MtegN ApS i Værløse og Rådgivende Ingeniør Kristian Rahbek F. R. I. i Gentofte, der begge har stor erfaring med de mange særlige krav, der skal tilgodeses i et lastbilcenter. Der har under hele forløbet været et udstrakt samarbejde mellem totalentreprenør, rådgivere, bygherren og den fremtidige bruger, Scania Biler A/S. Sidstnævnte flytter fra et mindre anlæg i Esbjerg til en ideel placering i byens sydøstlige udkant, hvor motorvejen fra Kolding munder ud.
På den 20.000 kvm store grund i Måde industrikvarter tæt på stranden måtte en del porøs jord udskiftes med grus, og der skulle funderes dybt for at sikre de mange underjordiske anlæg og installationer. Konstruktionsmæssigt har huset været en forholdsvis traditionel opgave for ingeniøren, mens projekteringen af installationerne har budt på adskillige udfordringer.
- Der er mange særinstallationer til olie, trykluft, vand, varme, komfort- og procesventilation, som har været komplekse at få planlagt og koordineret. Hertil kommer indarbejdningen af installationer til en række bygherreleverancer såsom opretterstand, bremseprøvestand, fartmåler, damprenseplads, lifte m.m. Mange af rørene og kablerne er ført gennem de opvarmede gulve, som i sig selv var komplicerede på grund af størrelsen, og fordi de skulle have et korrekt fald, fortæller ingeniørfirmaets indehaver Kristian Rahbek. Hans virksomhed har tidligere projekteret lignende byggerier til et par selvstændige Scania-forhandlere.
Mange af installationerne er koblet til hallernes to store værkstedsgrave. De blev leveret præfabrikeret i stål fra det tyske firma Balzer i december 2008 i forbindelse med fundamentarbejdet. Gravene med længder på 28 og 20 m blev løftet på plads af en BMS mobilkran. De var fra fabrikken udrustet med samtlige udtag til olie, trykluft, udsugning, strøm, hydraulik m.m. Sammenlignet med traditionelle in situ-støbte betongrave blev der sparet mange arbejdstimer ved at anvende det færdige produkt.