Trafiktårnet Øst
Carsten Niebuhrs Gade 49
1577
København V
Danmark
Som led i Banedanmarks indførelse af et nyt signalprogram på alle banestrækninger har man valgt at etablere to helt nye kontrolcentre, der skal kontrollere al togtrafik i henholdsvis det østlige og vestlige Danmark. Projekterne kaldes Trafiktårnet Øst og Trafiktårnet Vest.
Trafiktårnet Vest ligger i Fredericia i forbindelse med Fredericia banegård, mens det østlige trafiktårn ligger på banearealet overfor shoppingcentret Fisketorvet på Kalvebod Brygge i København. Tårnet er 10 etager højt og rummer tre dobbelthøje kontrolrum, hver på over 750 kvm. De tre kontrolrum er forbeholdt henholdsvis styring af fjerntog i det østlige Danmark, S-tog i hovedstaden og Vejdirektoratets centrale styring og overvågning af vejtrafikken.
- Vi er en del af det oprindelige konsortium bestående af Rambøll, Atkins, Emberger og Parsons, som vandt opgaven med at etablere det nye signal- og styringssystem i hele landet for Banedanmark, siger Christian Tranberg fra Tranberg Arkitekter.
- Den samlede omkostning bliver langt over 20 mia., så arkitektdelen og vores byggerier er kun en lille del af det samlede projekt, men det er en meget synlig del, da resten af teknikken kommer til at sidde inde i togene. Så kontroltårnene kommer så at sige til at fungere som logoer for hele det nye signalsystem, derfor er placering og arkitektur så vigtig for Banedanmark, forklarer Christian Tranberg.
- Det har på sin vis været en gammeldags arkitektopgave ved, at vi startede med at lave et program til bygherren før nogen helt vidste, hvad bygningerne skulle indeholde udover nogle arbejdsfunktioner og et vist antal medarbejdere. Vi startede med at analysere, hvor store kontrolrummene, arbejds- og møderum og alle de sekundære funktioner skulle være, og så så vi os om efter en byggegrund, da man meget gerne ville være inde i København og gerne tæt på banen og de centrale funktioner. Vi fandt ud af, at man gerne må bygge en teknisk bygning inde på rangerbaneterrænet, og da denne del kun blev benyttet som oplagsplads, fik vi området koblet på i forlængelse af lokalplanen, der også har givet plads til de nærliggende Arp Hansen Hoteller. På nabogrunden kommer der et nyt hovedsæde for Banedanmark, så det er endt med, at også Trafikstyrelsen og dele af Vejdirektoratet får plads herude. Oprindelig skulle tårnet have været i 7 etager, men vi har nu bygget 10, så også Vejdirektoratet får deres eget kontrolrum, hvilket er meget rationelt, da huset rummer og teknisk understøtter tre kontrolrum med funktioner, der ligner hinanden meget. Det er et meget teknisk hus og alle installationer og funktioner er mindst dobbelt redundante af hensyn til sikkerhed og driftsikkerhed, fortæller Christian Tranberg.
- Kravene til Banedanmarks kontrolrum var, at det skulle være et stort sammenhængende rum, hvor det hele kunne overskues. Sådanne kontrolrum er typisk amfiteatralsk opbygget, så vi kom hurtigt frem til, at når indretningen er rund og krum, så er er det mest rationelle og naturlige, at hele huset er rundt. Der er også back-office funktioner med mere, men det er kontrolrummene, der har været bestemmende, siger Christian Tranberg.