De to danske broer, stibroen over Ågade i København og motorvejsbroen over Funder Ådal ved Silkeborg, var de to danske bidrag, da Nordisk Vejforum i 2012 uddelte Nordisk Bropris.
Ifølge Christian von Scholten fra NIRAS, der har forestået den ingeniørmæssige projektering af begge broer, lever broerne til fulde op til kriterierne om teknisk nyskabelse, innovation og design. Begge broer har budt på spændende, men meget forskellige, ingeniørmæssige udfordringer:
- Motorvejsbroen over Funder Ådal er med sine 740 meter Nordens længste betonbro bygget ved hjælp af taktvis fremskubning af broelementerne,” siger Christian von Scholten og fortsætter:
- Byggemetoden med taktvis fremskubning er særligt velegnet i områder med meget følsom natur, da den reducerer anvendelsen af bygningskraner.
Om stibroen over Ågade i København siger Christian von Scholten:
- Ågade-broen er designet med en så spektakulær og slank konstruktion, at den kun kunne realiseres gennem anvendelsen af avancerede 3-D design- og beregningsværktøjer samt meget stor præcision og planlægning i hele projektgennemførelsen.
Nordisk Vejforum uddeler hvert 4. år priser til de bedste nye broprojekter i Norden. I 2012 foregik prisuddelingen i Reykjavik i Island.
Juryens endelige valg stod mellem broen over Ågade og en anden gangbro, Ypsilonbroen, i den norske by Drammen. Den norske bro løb med prisen, og broen over Ågade fik dermed en 2. plads.