Det er NIRAS, der skal projektere Odense stibro. Opgaven blev vundet sammen med Gottlieb Paludan Architects, ES Consult, Bartenbach Lichtlabor og kunstneren Anita Jørgensen
Odense Kommune indbød i foråret 2012 interesserede rådgivere til at søge om en prækvalifikation til at deltage i en projektkonkurrence om udformningen og etableringen af en stibro over jernbanen. Efter en arkitektkonkurrence kunne dommerkomitéen i oktober sende to teams videre i konkurrencen.
Dommerkomitéen har netop offentliggjort, at det er NIRAS, der sammen med Gottlieb Paludan Architects, ES Consult, Bartenbach Lichtlabor og kunstneren Anita Jørgensen har vundet designkonkurrencen.
Det andet team bestod af Dissing+Weitling architecture a/s (DK) med underrådgiverne Schlaich Bergermann und partner (D) & SLA A/S (DK) og Cowi
Broprojektet er udformet som en organisk forlængelse af byens rum i en indbydende, glidende bevægelse mellem nord og syd. Under mottoet Byen i bevægelse er det projektets ambition at designe en enkel og smuk konstruktion med de naturlige trafikmønstre som udgangspunkt – og således sikre de grundlæggende betingelser for, at broen bliver en levedygtig attraktion for byens fodgængere og cyklister.
Broens og byens fixpunkt bliver den 30 meter høje pylon i højglanspoleret stål, som bærer broens længste spænd og markerer dens forankring til byens centrum. Pylonen lyssættes i lighed med resten af bro-konstruktionen således at den dynamisk reflekterer det, som det hele handler om; nemlig be-vægelserne over broen. Dette gælder generelt for broens belysning, som synkroniseres med det aktuelle flow af cyklister og fodgængere fra by til havn og omvendt.
Realiseringen af broen vil desuden berige Odense med to nye attraktive pladser – den ene ved Kongens Have, centralt i byen og den anden ved Kottesgade/Lerchesgade og det kommende VUC. Pladserne vil bl.a. tjene som mødested og ankomstplads for togpassagerer og der etableres ca. 1400 nye cy-kelparkeringspladser på de to nye pladser.
Projekteringen af Odense stibro starter efter nytår. Broen har et anlægsbudget på 90 mio. kr. Stibroen skal stå færdig i 2015.