Skolereformen betyder længere skoledage for landets elever – og for skolebygningerne, der nu pludselig er i brug fra tidlig morgen til sen eftermiddag. Det øger presset på skolernes vedligehold, men også indeklimaet er udfordret med de mange ekstra timer på skoleskemaet.
- Skolereformen påvirker bygningerne. Jo længere børnene er i skole, jo mere slid og mere skidt kommer der. Det er den ene side af det. Den anden side er, at rengøringen i højere grad kommer til at ligge i skoletiden. Det gør det sværere at opnå fornemmelsen af, at der er helt rent, siger formand for skolelederne Claus Hjortdal.
Indeklimaet forværres
Indeklima er et andet velkendt problem. Et masseeksperiment i 2014 viste, at kun 40 % af de undersøgte skoler havde en CO2 koncentration lavere end de 1000 ppm, som Arbejdstilsynet anbefaler, og som nu er et krav i alt nybyggeri. Med skolereformen bliver presset på indeklimaet endnu mere akut, da børnene tilbringer mere tid i skolerne, påpeger Claus Hjortdal:
”Der har været en del undersøgelser, som viser, at indeklimaet langt fra fungerer optimalt på mange af de danske skoler. Med reformen tilbringer børnene længere tid i de samme lokaler. På trods af undersøgelserne er indeklimaproblematikken aldrig rigtig blevet taget alvorligt herhjemme, siger han og fortsætter:
”Det er anderledes i Sverige. Her har de opstillet en række lovkrav til, hvor højt et CO2 indhold, der må være i luften. De svenske skoler har samtidig investeret en masse penge i at få nogle velfungerende varmegenvindingssystemer, der kombinerer ventilation og varme. Det har forbedret indeklimaet markant samtidig med, at skolerne har kunnet spare penge på varmeregningen. Jeg kunne godt tænke mig, at vi også her i Danmark lagde noget energi i at få indeklimaet til at fungere. ”
Ikke altid skidt at være politisk korrekt
I det svenske firma Temporent kan man godt genkende det mønster, Claus Hjortdal beskriver. Firmaet leverer high end pavilloner, som kan erstatte skoler, kontorer ja sågar hospitaler i alt fra et par måneder til flere år.
- I Sverige er der mere fokus på indeklimaet, og selvom vi leverer midlertidigt skolebyggeri, så er vi underlagt de samme lovkrav som almindeligt skolebyggeri. Ofte tror skolerne, at de skal gå ned i standard, når de flytter ind i et midlertidigt byggeri. Men hvis de flytter fra en gammel 70’er skole til en moderne pavillon som vores, vil de opleve et gevaldigt løft ikke kun på indeklimasiden, men også på akustik og generel komfort, siger adm. Direktør Claus Weppler.
Ligesom Claus Hjortdal er han forundret over, at der ikke gøres en større indsats for at forbedre indeklimaet, når utallige undersøgelser har vist, at det øger elevernes velbefindende og evne til at præstere:
- Danskerne skoser ofte svenskerne for at være for politisk korrekte. Men på det her område må det siges at være en klar fordel at tage undersøgelserne seriøst og gøre noget ved det. Det kan vi godt lære noget af herhjemme, slutter Claus Weppler.