I want better glass last longer, sagde Apple’s Head for Architectural Materials, Apple Retail Development, i en paneldebat aftenen før åbningen af verdens største glasmesse Glastec i Düsseldorf, der sluttede i fredags.
Med i panelet sad også Foster+Partners Prof. Stephan Behling, Senior Excutive Partner, der fremhævede på den enorme udvikling der var sket indenfor anvendelsen af facadeglas fra ”små vinduer” til nu store glasfacader i større og større omfang med flere funktioner end blot som en klimaskærm, der prægede dagens og fremtidens byggeri.
Den store tyske glasproducent Schott signalerede tydeligt på deres store stand, og meget betegnende for Glastec, hvordan verden tegner sig for brugen af glas ”Let´s create the future out of glas - What’s your next milestone”.
Glas til alt
Glastec omhandler - med tryk på glas, alt omkring glas fra maskiner, måleudstyr, glas til biler, kunst, flasker og hvor glas til byggeri blot var i nogle få af de ni haller. Hertil skal bemærkes at Kina fyldte især hallerne med produkter og hjælpeværktøjer til glas i byggeriet godt op.
Samlet nåede besøgstallet 40.200 besøgende fra over 100 lande. De kunne hente inspiration hos de godt 1.200 udstillere fra 52 lande eller på én af de mange konferencer bl.a. en med arkitekter med temaet Contrast - New Architecture.
Danske udstillere
Hallerne med glas til byggeri, der fyldte 3 af de 9 haller rummede de få danske udstillere - fem virksomheder heraf var de tre alle indenfor lifte til håndtering af vinduesglas og gipsplader. GMV Cranes and Handling, HH-Intellitech, Smart Lift og CLG Group med Mount-It. Herudover Rolltech med profiler til reducering af kondens i vinduer og DK Holding (værktøj).
Største antal udstillere fra Norden var finske virksomheder med 8 virksomheder. Cime, Glaston, Lahti Precision, Muototerä, Softeco, Sparklike, Taifin Glass Machinery og TamServices. Sverige med to virksomheder Sandvk Heating Technology og ChromoGenic og Norge med et enkelt men stort firma Rjukan Metall Masin& Profil.
Saint-Gobain Building Glass nyheder
Verdens største producent af facadeglas Saint-Gobain Building Glass Europe, der sidste år fejrede 350 års jubilæum, fyldte godt på Glastec med standtemaet ”Glass Forever”. Fremhævet blev også en genfortolkning af det kendte logo til et ”Skyline” logo, der med nye farver symboliserende en ny brandstrategi med fokus på miljøbevidst håndtering og velvære i det levende rum.
Produktmæssigt præsenterede SGBG flere nyheder, der vil komme på markedet medio næste år. Det gjaldt bl.a. sammen med tyske Thiele Glas AG et varme– og solbeskyttet-isoleringsglas i længder op til 18 meter. Herudover en stribe andre nyheder bl.a. SGG Climaplus Eclaz One, en coated 2-lags glas med forbedret U-værdi og lystransmission.