Danish Fibres producerer syntetiske fibre, der forhindrer revnedannelse i beton og kan anvendes som alternativ stålfibre og armeringsnet. På blot 13 år har den Varde-baserede virksomhed mere end halveret sit samlede energiforbrug. Det har givet gode resultater på bundlinjen og øget virksomhedens konkurrenceevne på det globale marked.
Konkurrenceevne og grøn profil
Danish Fibres har mere end 30 års erfaring som leverandør til byggebranchen og beskæftiger 15 ansatte i Varde. Selvom Danish Fibres har et mindre produktionsapparat end sine konkurrenter, ligger virksomheden i front på områder som innovation og miljøvenlighed. Danish Fibres er således foretrukken leverandør til nogle af verdens førende arkitektoniske projekter og tunnelbyggerier.
Palle Kuntz, direktør for Danish Fibres, forklarer, at virksomhedens konkurrencedygtighed går hånd i hånd med den grønne omstilling:
-Vi har satset benhårdt på en bæredygtig udvikling og lavet store investeringer for at sikre en mere energivenlig produktion. Det høster vi nu frugterne af i form af lavere produktionsomkostninger og øget konkurrencedygtighed på både pris og miljøvenlighed. Det er noget, kunderne sætter pris på.
Palle Kuntz overtog ledelsen og ejerskabet af Danish Fibres i 2004. Dengang lå virksomhedens energiforbrug på over to mio. kWh om året. I dag er det årlige forbrug faldet til under én mio. kWh.
Målrettet optimering af produktionslinjer
Danish Fibres har blandt andet reduceret energiforbruget ved at udskifte produktionslinjernes hovedmotorer med nye lavenergi-motorer. I 2017 blev den sidste motor skiftet ud. Det gav en strømbesparelse på 45% på den pågældende produktionslinje.
-Vi er gået fra en 22 kW motor til en 15 kW motor og har dermed nedsat det årlige energiforbrug betragteligt. Med de nye motorer kan vi også tilpasse forbruget efter behov. Motorerne kan fortsat køre op til 22 kW, når behovet opstår, uden at blive overbelastede eller brænde af,” fortæller Palle Kuntz.
Danish Fibres har ligeledes fokuseret på at overvåge elforbruget løbende. I januar registrerede de for eksempel, at en motor var begyndt at bruge usædvanligt meget strøm. De undersøgte sagen og fandt, at gearet på motoren var slidt. Det var en dyr investering at renovere gearet, men som resultat faldt motorens forbrug med 7kW. Investeringen viste sig derfor at være en god forretning på den lange bane.
Produktinnovation skal mindske ressourceforbrug
Danish Fibres producerer betonfibre af råmaterialet polypropylen (PP). Det er den mest energivenlige type blandt syntetiske fibre, fordi den udvindes som biprodukt og dermed kræver mindre energi at producere. Danish Fibres ønsker dog at gå længere for at skabe miljøvenlige produkter. Virksomheden arbejder i øjeblikket på at udvikle en ny type PP-fiber med en forbedret overfladebeskaffenhed. Palle Kuntz forklarer:
- Fiberens overflade har en afgørende betydning for evnen til at forebygge revnedannelser i beton. Med det nye produkt kan vores kunder opnå den nødvendige betonstyrke med en mindre mængde fibre. Det samlede forbrug af fibre til et byggeprojekt kan dermed reduceres – til gavn for både kunden og miljøet.
Palle Kuntz vurderer, at kunder vil kunne nedsætte deres fiberforbrug med hele 20% med den nye type fiber. Det vil ikke være første gang, at Danish Fibres lancerer et ressourcebesparende produkt. Virksomheden står også bag en pakkeløsning med fibertov og mobil cutter, der giver kunden mulighed for at klippe den ønskede længde fibre på selve byggepladsen. Kunden har dermed kontrol med forbruget og undgår spild, da overskud af fibertov kan genanvendes til nye projekter.
Levering med i den grønne strategi
Danish Fibres har også planer om at investere i et nyt pakkeanlæg, der skal sikre en mere effektiv opbevaring af fibre under transporten. Betonfibre leveres løst i papkasser. Målet er at øge mængden af fibre per kasse for at reducere CO2-udslippet og transportomkostningerne ved levering. Det nye pakkeanlæg kræver en investering på 3,5 mio. kr. og vil tage 2-3 år at implementere. Men Palle Kuntz sætter gerne ressourcer af til investeringen, da han har erfaret, at grøn omstilling kan betale sig.
Danish Fibres samarbejder ligeledes med kunder om at optimere transportvejen, der ofte går på tværs af lande og kontinenter:
-Vi springer gerne led i transportkæden og leverer fibrene direkte til byggepladsen – frem for at levere til vores kunder, der så sender fibrene videre. Det giver både en hurtigere leveringstid, en lavere fragtpris og mindre CO2-udslip, slutter Palle Kuntz.