Den danske tæppegrossist Reza's Oriental & Modern Rugs med hovedsæde i Odense fortsatte i år med at holde fanen højt med en stor stand på 300 kvm og med over halvdelen af medarbejderne engageret på standen for set servicere kunder og interesserede købere.
Jesper Andersen, vicedirektør hos Rezas, fremhæver, at det er nødvendigt at være tilstede på en messe, hvor der er mulighed for at komme i kontakt med mange potentielle kunder, så man kan trænge ind på nye markeder.
-2023 var et svært år på de skandinaviske markeder, især Sverige og Norge, hvor der var stor tilbageholdenhed, dels på grund af inflation, men også de lavere valutakurser, som gør importerede varer meget dyrere. Det har givet en lavere omsætningen ude i detailhandlen, fortæller Jesper Andersen og fortsætter:
-Det har fået os til at fokusere mere på konsolidering og produktudvikling, ligesom vi har satset mere på B2Bsalg via nettet, altså en øget digitalisering af vort salg. Vi er så heldige, at vi har en stor loyalitet blandt vore kunder, hvilket er med til at give noget stabilitet og dertil kommer så, at vi oplever vækst i en række europæiske lande efter især vore moderne tæpper, fortæller Jesper Andersen.
Reza's Oriental & Modern Rugs har tidligere primært været udbyder af ægte tæpper med hovedvægt på persiske, ægte tæpper, men har i dag en ændret profil som europæisk udbyder af håndlavede moderne tæpper, produceret i bl.a. Indien og omfatter også tæpper lavet andre steder og desuden udviklet i skandinaviske designs for at tilpasse os flere målgrupper.
Virksomheden er tillige aktiv inden for maskintæpper, hvor man selv kommer med design og herefter får en række leverandører til at producere. Det er en strategi, der skal give Rezas en bredere profil og dermed i i højere grad fremstå som et brand end som grossist.
Foto:- Vi er så heldige, at vi har en stor loyalitet blandt vore kunder, hvilket er med til at give noget stabilitet og dertil kommer så, at vi oplever vækst i en række europæiske lande, siger Jesper Andersen, vicedirektør hos Rezas.