En letbane fra Herlev Station mod syd over Øresundsbroen til Malmø, op langs den svenske kyst til Helsingborg, over til Helsingør og retur til Herlev. Det kan blive virkelighed om 30-50 år, hvis en ny Ringbyvision for byområderne langs Ring 3 løftes hele vejen. Visionen for Loop City er udarbejdet for Realdania af BIG - Bjarke Ingels Group m.fl. og præsenteres for politikere i ti Hovedstadskommuner ved en event på Herlev Hospital onsdag den 1. december 2010.
Ti kommuner, Region Hovedstaden, By- og Landskabsstyrelsen og Transportministeriet er gået sammen med Realdania om at udarbejde en ambitiøs og langsigtet vision af en kaliber som Fingerplanen, og som peger fremad ved at have fokus på de største bymæssige udfordringer i fremtidens byer, 'det grønne', det sociale og på mangfoldighed i moderne byer.
Det foreløbige resultat ligger nu klar som en samlet vision, der fortæller, hvordan man kan skabe et attraktivt, bæredygtigt by-bælte fra Lundtofte i nord via Lyngby, Gladsaxe, Herlev og Glostrup til Ishøj, Brøndby og Avedøre Holme i syd.
Ringbyvisionen er udarbejdet af BIG og indeholder en analyse og research af Hovedstadens bærende byplan, Fingerplanen. Visionen formulerer 'big bets' (bærende udfordringer) for fremtidens byudvikling og en vision for hovedstadsområdets udvikling (Loop City). Den omfatter også forslag til lokale udviklingsprogrammer for de byområder, der kommer i spil, hvis der etableres en letbaneforbindelse langs Ring 3.
Realdania igangsatte visionsarbejdet i januar 2010 i samarbejde med Ringbysekretariatet, der står for koordineringen af de 10 kommuners arbejde med Ring 3 projektet.
Ringbyvisionen overdrages nu som en 'gave' til de ti kommuner. Overdragelsen markeres med en event på Herlev Hospital onsdag den 1. december 2010. Herefter vil Ringbyvisionen danne afsæt for det videre politiske arbejde med konkrete udviklingsplaner for byområderne langs Ring 3.
- Vi håber, at Byvisionen vil være med at klargøre, hvordan hovedstadens byudvikling fremover kan sikres, så udviklingen baseres på bæredygtige løsninger og med mulighed for at udvikle gode, velfungerende og mangfoldige byområder, baseret blandt andet på let og miljøvenlig transport. Fremtidens byudvikling ligger i forstadsområderne, hvor mange tidligere erhvervsområder skal genanvendes til nye formål, og mange boligområder opdateres og integreres bedre i en samlet byformation. Det er vigtigt at vi allerede nu kommer med kvalificerede og realistiske bud på, hvordan vi løser forstædernes udfordringer, siger Flemming Borreskov, adm. Direktør i Realdania.