50 procent af de danske virksomheder skal i 2015 have en politik eller strategi for samfundsansvar. Det er én af målsætningerne i de anbefalinger, som Rådet for Samfundsansvar har fremlagt. Rådet anbefaler også, at flere mindre virksomheder skal arbejde med samfundsansvar, og at flere store virksomheder skal være globalt førende. Og den anbefaling bakkes op i Dansk Byggeri.
Henriette Thuen, Dansk Byggeri.
- Virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen gør allerede rigtig meget for at være med til at løfte deres del af ansvaret. Det blev senest anerkendt, da byggevirksomheden Logik & Co. for nylig blev tildelt Beskæftigelsesministeriets Netværkspris for deres indsats og moderne tilgang til arbejdet med social ansvarlighed, siger Henriette Thuen, CSR-chef i Dansk Byggeri.
Henriette Thuen håber, at regeringen på baggrund af anbefalingerne vil genoptage arbejdet med den kampagne om CSR rettet mod bygge- og anlægsbranchen, som tidligere på året måtte skrinlægges.
- Vi oplevede desværre tidligere på året, at regeringen skar bevillingen til en kampagne om CSR rettet mod byggeriet. Vi vil gerne leve op til Rådets vision om, at organisationerne skal være drivkraft for ansvarlig vækst, men hvis det skal lykkes, må Regeringen på banen igen, så vi kan genoptage samarbejdet om CSR-kampagnen, siger Henriette Thuen.
CSR (Corporate Social Responsibility, ofte også Corporate Sustainability and Responsibility) er ofte blevet oversat til virksomhedernes sociale ansvar og en række andre tilgrænsende betegnelser. I den danske regerings handlingsplan på området fra maj 2008 og i forbindelse med ændring af årsregnskabsloven i december 2008 anvendes begrebet virksomheders samfundsansvar. Grundlæggende handler CSR om at virksomheder handler globalt og samfundsmæssigt ansvarligt, for eksempel ved at tage hensyn til menneskerettigheder, sociale vilkår, arbejdsforhold, miljø, klima osv.