Forståelse for mekanisk parkering

Trafikpresset på byerne er voksende, og derfor er interessen for alternativer til parkering på gader også stigende, fremhæver P-Plan A/S
Tekst: 

- Vor mission er at medvirke til at løse de udfordringer, der opstår i forbindelse med parkering i tæt bebyggede områder, hvor pladsen er trang og brugerne af det offentlige rum er mange og oftest af forskellig opfattelse af, hvad byrummene skal bruges til, siger Ove B. Petersen fra P-Plan A/S, der har specialiseret sig i alle typer af parkeringsløsninger – lige fra carporte og p-kældre til fuldautomatiske anlæg.

- Vores overordnede filosofi er at man skaber mere plads til mennesker og bedre byliv med en kompakt og effektiv udnyttelse af mulighederne, der er med mekaniske parkeringsanlæg. Muligheder, der frigiver plads til mennesker og skaber plads til et grønnere miljø. Vore anlæg repræsenterer lige så mange løsninger, som bredden af brugere og deres endnu brede ønske om at finde en løsning til en pris, de mener er acceptabel, siger Ove Petersen.

Underjordiske anlæg

- I den ene ende af skalaen er anlæg, hvor bilen placeres på en lift ovenover en anden bil, den nederste bil skal flyttes før den øverste bil kan komme ud at køre – en typisk ‘din og min bil’-situation. I den modsatte ende er underjordiske, fuldautomatiske parkeringsanlæg, hvor parkering kan sammenlignes med, når man køre ind i en automatisk bilvaskemaskine, forklarer Ove B. Petersen.

Mellem teknikken repræsenteret i disse to former for anlæg findes mere end 30 forskellige løsninger med forskellige grader af automatisering. Som hovedopdeling deles anlæggene derfor i to grupper nemlig semiautomatiske og fuldautomatiske anlæg, hvor man for at parkere i sidstnævnte alene skal kende til at parkere i et automatisk bilvaskeanlæg og være i besiddelse af et gyldigt kreditkort. Det er det, der er gældende for anlæggene i København placeret Under Elmene og i Leifsgade på Amager og på Nørre Alle lige ved Sankt Hans Torv på Nørrebro. Selve anlæggene er fra den tyske fabrik Westfalia.

Mekanisk parkering

- I udlandet er disse systemer allerede kendte og er en del af bybilledet i de tyske, hollandske, italienske, franske og spanske byer. I Korea og Japan er det så almindeligt, at ca. 60 procent af bilerne i Tokyo holder i en eller anden form for mekanisk parkeringssystem. Presset på byerne har været stort i mange år, og derfor har forståelsen for at finde alternativer til gader, carporte og kældre til opbevaring af biler været tilsvarende stort. En udvikling, vi her i Danmark kan nyde godt af, idet vi kan se og opleve i udlandet, hvordan systemerne fungerer, når de bringer bilerne væk fra gaderne og i stedet giver plads til mennesker og et grønnere miljø. Bilen er hermed ikke længere et stedbarn af tiden, men er blevet til et brugsgode, der sættes på en hylde, til vi skal bruge den igen, fremhæver Ove Peterse