55 procent af danske skoleelever oplever, at der hver dag er for meget larm og støj på deres skole, og 36 procent oplever, at der er for koldt eller varmt i klassen. Det viser den seneste undersøgelse blandt 100.000 danske skoleelever fra Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Og hvad har det så at gøre i et tema om beton? Jo, brancheforeningen Dansk Beton slår til lyd for at tage konsekvensen: Byg nye skoler i steder for at lappe på de gamle:
- De dårlige fysiske rammer er katastrofale for elevernes indlæring. I mange kommuner er det så kritisk, at det er billigere at bygge nye skoler frem for at reparere. Det gør det samtidig muligt at spare penge på drift, så skolerne kan prioritere flere midler til eleverne, forklarer Ole Nørklit, formand for Dansk Beton, der er en del af Dansk Byggeri.
Nye skoler er også det foretrukne valg hos flere og flere kommuner, fordi et nyt byggeri kan tilpasses optimalt til den nyeste pædagogiske viden inden for leg og læring. Samtidig er det nemmere at kombinere god økonomi og optimale fysiske rammer, forklarer arkitekt maa Jakob Brøndsted fra KHR Arkitekter, der har 15 års erfaring med skolebyggeri.
- Skoler skal være robuste og holde til mange års brug. Derfor er det ofte en god ide at kombinere beton med andre materialer, fordi beton tåler slid, medvirker til et godt indeklima og sikrer en lydisolering, så larm og støj reduceres, siger Jakob Brøndsted.
Samtidig har beton gode termiske egenskaber, der betyder, at betonen optager varme i dagtimerne og afgiver den igen, når temperaturen falder om natten. Det mindsker energiforbruget, så skolerne får mulighed for at flytte midler fra drift til undervisning til gavn for eleverne.
Som et eksempel nævner Jakob Brøndsted det helt nye byggeri Slotsskolen i Horsens, hvor det fysiske undervisningsmiljø er i top. KHR Arkitekter står bag byggeriet.