Præfabrikeret bro

Nyt elementsystem fra Spæncom betyder, at en motorvejsbro kan monteres, mens der kører biler under den

Spæncom A/S har udviklet en ny type brokantbjælke, der gør det nemmere, billigere, hurtigere og mere sikkert at bygge en bro. Det første projekt med de nye brokantbjælker er i løbet af to weekender blevet monteret henover Holbækmotorvejen ved Fløng på Sjælland.

Trafikken blev ledt over i modsatte vejbane i sammenlagt fire dage. Ved en traditionel in situ-støbt bro er det nødvendigt at afspærre vejbanerne i yderligere et par weekender og genere trafikken i måneder pga. reduceret gennemkørselshøjde og bredde.

- Den daglige trafik er slet ikke blevet berørt af de sædvanlige kendte trafikpropper. Samtidig minimerer den hurtige montage risikoen for ulykker væsentligt, og miljøet skånes for det ekstremt høje CO²-udslip, når mange biler holder i kø med motoren i gang, forklarer projektchef John Søndergaard, Spæncom A/S.

Systemet består af en kraftig yderbjælke og et antal sidehængte skalelementer, som skaber kantens ydre form. Skalelementerne er fastgjort til bjælken på en måde, så de bliver hængende uden yderligere understøtning – også under byggefasen. Samtidig indgår de som bærende del i broen. Da Spæncoms broelementer virker som forskalling for vejbanen, undgår man stillads- og forskallingsarbejde.