Der er planlagt investeringer for milliarder af kroner på infrastruktur de kommende år. Motorveje, jernbaner og Københavns Metro skal forbedres og udbygges. Det betyder, at anlægsbranchen får en tiltrængt saltvandsindsprøjtning og den positive tendens, som den opadgående kurve allerede tegner, fortsætter med stor sandsynlighed de kommende år.
Desværre er det ikke alle, der er inviteret med til anlægsbranchens vækstfest. Kendetegnet for mange af de nye projekter er nemlig, at de har en størrelse, hvor kun de store spillere kan være med. Derfor må mange af de mindre anlægsentreprenører fortsat træde vande indtil mindre projekter flyder i deres retning.
De mindre anlægsentreprenører lever hovedsageligt af byggemodning. De tjener deres penge, når byggegrunde skal etableres med nye veje, elforsyninger, kloak- og vandledninger. Men hvor der i 2008 blev investeret 4,9 mia. kr. på byggemodning, har man sidste år kun brugt 1,3 mia. kr. Næste år falder det beløb med 100 mio. kr. Samtidig viser en undersøgelse fra Danske Anlægsentreprenører, at kommunerne foretrækker egne entreprenørafdelinger, når vejene skal vedligeholdes.
De dystre tal og de ulige konkurrencevilkår tvinger flere af de mindre anlægsentreprenører til at føre pennen ned på konkursbegæringen og lukke forretningen. Den virkelighed har ramt mindst 21 anlægsentreprenører alene i år. Men ifølge branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, behøver situationen ikke at være så kritisk. Hvis bare kommunerne kommer på banen med flere opgaver og mere reelle konkurrencevilkår.
- Selvom der naturligvis er forskelle, er det generelle billede af de kommunale veje og afløbssystemer, at vedligeholdelsen ikke er fulgt med behovet. Det giver gener i dagligdagen med huller i vejene og spildevand i danskernes kældre. Men det vækker også bekymring, når man tager den øgede klimabelastning i betragtning, siger Niels Nielsen og fastslår, at investeringer i veje og afløbssystemer er samfundsøkonomisk fornuftigt, fordi det er til stor gavn for både velstanden og samfundsudviklingen.
Tidligere har Danske Anlægsentreprenører fået gennemført en analyse af kommunernes entreprenørvirksomheder. Analysen afslører, at når kommunerne skal renovere vejene, foretrækker de i stor stil deres egne entreprenørafdelinger. 65 % af de kommuner, som deltager i analysen, udfører over halvdelen af driftsopgaverne på vejene med deres egne entreprenørafdelinger.
- En ting er, at kommunernes egne entreprenørafdelinger udfører så stor en del af driftsopgaverne på vejene. Men vi må også konstatere, at når de private anlægsentreprenører inviteres til at byde på opgaverne i konkurrence med de kommunale entreprenørafdelinger, møder de ikke lige konkurrencevilkår, siger Niels Nielsen.
Analysen viser, at kommunerne tit undlader væsentlige omkostninger, når de regner priser ud for deres egne ydelser. Fx er det under 30 % af kommunerne i analysen, som medregner udgifter til forrentning af driftskapital.
- Det giver en helt urimelig forskelsbehandling mellem den private entreprenør og den kommunale entreprenørafdeling, som oven i købet kan føre til, at kommunen ikke får den billigste løsning, siger Niels Nielsen.