Det går fremad for den danske vindues- og dørindustri. Tallene for 3. kvartal viser en fremgang på hjemmemarkedet med 2,6 procent, i forhold til 3. kvartal 2013. Eksporten viser en fremgang på hele 23,2 procent.
Danske vinduer og døre er en eksportsucces. De er i udlandet kendt for deres flotte finish og høje kvalitet, og ca. 25 procent af virksomhedernes samlede omsætning kommer fra eksport, siger branchedirektør Johny H. Jensen fra Vinduesindustrien.
- For hele året (til-og-med 3. kvartal) i forhold til 2013 viser hjemmemarkedet en fremgang på 4,1 procent og eksporten hele 39,2 procent. Omsætningen for de første 9.måneder er 3,5 mia. kr., oplyser branchedirektør Johny H. Jensen.
Vinduesbranchen, inklusive dørproduktion, beskæftiger op mod 5.000 ansatte i ind- og udland og har en samlet omsætning på omkring 4,5 mia. kr., hvilket rummer en produktion på 753.000 vinduer og 156.000 døre(2013-tal).
- Eksportandelen i branchen er i dag på 25 procent – og stigende, men det skal jo også ses på baggrund af de faldende markeder i kølvandet på finanskrisen. Heldigvis er der nogle af markederne der er ved at rejse sig igen – det gælder især England og Norge, men også Tyskland, fortæller Johny H. Jensen.
Engelsk marked i vækst
IdealCombi A/S er et eksempel på en virksomhed, der har formået at vinde fodfæste på det britiske marked.
- Gennem de sidste 12-13 år har vi fået oparbejdet et rigtig godt marked i Storbritannien, hvor vi er etableret med eget selskab og 15 ansatte. England er et af de få lande, der ved at komme ud af krisen og der er god fremgang i byggeriet, hvilket naturligvis påvirker vort salg positivt, siger Bent Søgård, der er teknisk direktør i virksomheden. Han tilføjer:
- Dansk og engelsk byggeskik ligner hinanden, og vi vinder frem på markedet takket være god kvalitet, godt design og vægt på energioptimering. Danske virksomheder har et godt ry for at være innovative, og det kommer os til gode i udlandet, siger Bent Søgård.
IdealCombi A/S har i øjeblikket en omsætning på det britiske marked, der svar til 25 procent af den samlede omsætning på 560 mio. kroner den samlede eksportandel er på omkring 30 procent.
Norge gav pote
Hos Hvidbjerg Vinduet A/S er det til gengæld det norske marked, der er det helt centrale, udenlandske marked.
- Vi gik i gang med at bearbejde det norske marked seriøst for 5-6 år siden for at finde nye muligheder for afsætning. Fordelen ved Norge er, at deres smag når det gælder kvalitet og design er meget lig den danske, og derfor er der ikke behov for at ændre i vores sortiment af hensyn til det norske marked, fortæller Claus Arberg, direktør hos Hvidbjerg Vinduet A/S.
Hvidbjerg Vinduet A/S har en eksportandel på omkring 10 procent, hvoraf eksporten til Norge udgør langt størstedelen. Ifølge Claus Arberg er målet at nå en samlet eksportandel på 15-20 procent – bl.a. ved også at afsætningen til Irland og det nordlige Tyskland.
Brancheforeningen VinduesIndustrien repræsenterer 60 medlemsvirksomheder, der dækker ca. 90-95 procent af alle fabriksfremstillede elementer.
Foto: Hvidbjerg Vinduet A/S har for nyligt leveret intet mindre end 1.000 vinduer til renovering af boligbebyggelsen Vigevollåsen i Kristiansand.