Hvis man vil blive klogere på, hvordan København vil udvikle sig i fremtiden, så kan et besøg i Carlsberg Byen være en rigtig god idé.
- Mere København til københavnerne, lyder det fra adm. direktør for Carlsberg Byen Jens Nyhus, som sidder med tøjlerne og styrer en intensiv byudvikling på den 250.000 kvm store grund på grænsen til Valby, hvor Carlsberg bryggede øl indtil 2008.
Med den fyndige overskrift mener Jens Nyhus, at livet i den nye bydel skal udspille sig lige så meget imellem husene, som det skal foregå inde i dem.
Det er læren fra Ørestaden og en helt anden tidsånd, at skala og byudvikling i øjenhøjde betyder rigtig meget: Store brede boulevarder mister deres attraktion, når de er forladte og øde.
Derfor er der max 12 m fra den ene side af vejen til den anden i Carlsberg Byen. Derfor er der ikke færre end 25 pladser, små, men hyggelige, og derfor udvikler Carlsberg Byens boligprojekter mindre og intime boligenheder, der også passer til den moderne single-familie. Derfor vil Carlsberg Byen gerne undvære de ofte repeterende supermarkeder til fordel for mindre, specialiserede detailbutikker. Men må man det? Planlovgivningen siger nej.
- Carlsberg Byen vil ikke alene afprøve nye byggemetoder og byggematerialer; vi vil også udvikle anderledes samarbejdsmønstre i byggeriet, forklarer Jens Nyhus og stiller straks skarpt på målsætningen: At bygge bedre og mangelfri kvalitet til en lidt højere anlægspris for til gengæld at hente gevinster på en kortere mellemfinansiering og især på en billigere drift.
- Det er, siger Jens Nyhus, en af byggeriets helt store udfordringer, at regnskaberne for anlæg og drift stadig er adskilte. Den silotænkning må ophøre, hvis man skal nå det optimale resultat, insisterer Jens Nyhus, som også bruger sine erfaringer fra de tidligste OPP-projekter (Offentligt Privat Partnerskab.red):
- I fase 1 styrer en kompetent bygherre processen med arkitekt, ingeniør og udførende entreprenør omkring sig som ligeværdige partnere. I den fase træffes 90 pct. af alle beslutninger! På det tidspunkt ændres samarbejdsformen til en totalentreprise. Nu bliver det bygherrens rolle at være kunde hos den entreprenør, som i forprocessen er hans rådgiver og også ’bogholder’, dvs. med ham, der holder styr på økonomien.
- Det viser al erfaring jo, at han er god til, konstaterer Jens Nyhus.
På baggrund af sine mangeårige erfaringer som udførende entreprenør vil Jens Nyhus i det hele taget kigge i en anden retning end totalentreprenørens, når forklaringen skal findes på en fodslæbende udvikling i byggeriet:
- I dag er det bl.a. den politiske regulering, der har svært ved at følge med byggeriets udvikling. Vores visioner og ideer skydes for ofte ned af det politiske system. I sin natur arbejder byggelovgivningen med en vis sendrægtighed; den udfordring bliver vi nødt til at adressere, hvis den innovationsrigdom, som byggeriet faktisk besidder, ikke skal tappes for kraft. De nye tanker kommer i stor stil fra os, de private bygherrer, og fra byggebranchen selv. På den baggrund er det ikke hensigtsmæssigt, at byggelovgivningen baserer sig på det offentlige byggeri, erklærer Jens Nyhus.
Carlsberg Byen står overfor vedtagelsen af lokalplan for den sidste halvdel af de i alt 567.000 kvm byggeri, der fordeler sig på boliger (ca. halvdelen), erhverv og kulturinstitutioner.
- Den lokalplan bør være så fleksibel, at den kan imødekomme de ændringer, som uvægerligt vil skulle implementeres undervejs, når et udviklingsprojekt har en så lang tidshorisont, anbefaler Jens Nyhus.
Carlsberg Byen ventes at stå færdig i 2024.
Foto: 3D kort over Carlsberg Byen viser masterplanen, udført af Entasis, med volumenstudier af C.F. Møller A/S.