På langt de fleste hospitaler har man indrettet sig med et standardkaldeanlæg på stuerne. Har patienten brug for hjælp, så kan de rykke i en snor, og et signal og lampe giver personalet besked om, hvilken stue der er kaldt fra. Virksomheden Lindpro A/S har i forbindelse med test af “lærende enestuer” på Sjællands Universitetshospital, Køge – hvor patienter, personale og pårørende har været med til at teste og udvikle, hvordan stuen skal indrettes – leveret et tovejs-kaldesystem, FlexCall, til forskel fra det traditionelle envejssystem.
Det nye system muliggør hurtigere og bedre kommunikation mellem personale og patienten. Det betyder, at patienten hurtigere kan få den hjælp, som vedkommende måtte have brug for, samt at personalet ikke behøver at gå forgæves, da de på forhånd ved, hvad patienten har brug for.
– Flere patienter på samme stue gør, at man ofte hjælper hinanden, men fordi man prioriterer enestuer højt i dag, kommer der jo ikke mere personale til, og det vil betyde en øget trafik og en øget aktivitet. Med et tovejssystem kan personalet gå i dialog med patienten og føre en kort samtale og så vurdere, hvor hurtigt de skal rykke ud på stuen, forklarer Annemette Skeel, kompetencerådgiver hos Lindpro A/S.
– Det betyder, at man måske kan spare nogle skridt, men også yde en langt højere service. Samtidig er systemet lydløst, så der ikke hele tiden kommer en lyd, når der kaldes, og det giver mere ro på afdelingen, tilføjer hun. FlexCall er koblet til personalets trådløse telefoner.
Udviklingen af den lærende enestue har været undervejs i lang tid. To af de eksisterende flersengsstuer på Ortopædkirurgisk Afdeling på Køge Sygehus har været omdannet til fremtidens lærende enestuer. Det er meningen, at 800 af de ca. 850 sengepladser på det kommende universitetssygehus i Køge bliver enestuer under overskriften “Den lærende enestue”.
Topfoto: FlexCall-kaldeanlæg giver mulighed for dialog med patienten.