Det har været endnu et rekordår for den nordjyske trævirksomhed, Keflico, der trods coronakrisen har haft fremgang på både top- og bundlinjen. Virksomheden opnår det bedste driftsresultat nogensinde og har oplevet en generel stigende efterspørgsel over hele linjen.
At aktiviteten i byggebranchen har været høj i det forgangne år, har kunnet mærkes hos trævirksomheden Keflico, der i sin netop offentliggjorte årsrapport præsenterer fremgang over hele linjen. Virksomhedens omsætning er sammenlignet med 2019 steget med over 10 pct. til 336,5 mio. kr., mens indtjeningen er fordoblet til 12,3 mio. kr. før skat i 2020. Desuden præsenterer virksomheden et rekordhøjt resultat af den primære drift på 14,4 mio. kr. Resultatet betragtes som det bedste driftsresultat i virksomhedens mere end 65-årige historie.
- Vi er meget tilfredse med det flotte resultat, vi har skabt i 2020, hvor vi endnu en gang har nået nye højder i Keflico. Resultatet skal i høj grad tilskrives medarbejderne, som har ydet en fantastisk indsats for, at vi har kunnet imødekomme den høje aktivitet i branchen. Som tak for indsatsen har vi helt ekstraordinært valgt at belønne medarbejderne ved at fordele cirka en halv million kroner af overskuddet mellem dem. Det er takket være medarbejderne, at vi kan levere de gode resultater, og derfor har vi også fremadrettet valgt at indføre en fælles overskudsdeling i Keflico, lyder det fra adm. direktør i Keflico, Mads Stenstrop, som fortsætter:
- Vi har lært meget i det forgangne år, hvor coronapandemien har huseret. Den strategi, som vi lagde for flere år siden, har vist sig at være den helt rette. En strategi, hvor vi satte fokus på en bæredygtig udvikling af Keflico både miljømæssigt, socialt og økonomisk. På grund af dette, men også vores fondsejerskab, har vi skabt et solidt fundament i Keflico, der har kunnet håndtere og generere vækst over hele linjen.
Også i pengestrømmene er der positive tal at hente. Udviklingen i virksomhedens likvide situation har for 2020 haft en imponerende stigning på hele 138 procent i forhold til året forinden, og det er ifølge Mads Stenstrop en meget tilfredsstillende udvikling:
- Vi har arbejdet på at forbedre vores likvide situation, og det er derfor meget tilfredsstillende med så positiv en udvikling i pengestrømmene – særligt i et år med vækst. Det gør, at vi er mere robuste fremadrettet og står stærkere rustet.
Efterspørgsel efter bæredygtige produkter
De flotte resultater i regnskabet er båret frem af en voksende interesse i hele markedet for bæredygtige byggematerialer som træ. Særligt har interessen for et nyt sortiment af bæredygtige facadeprodukter overgået alle forventninger, fortæller kommerciel direktør i Keflico, Camilla Hyldgaard Thomsen:
- Vi har oplevet en overvældende stor efterspørgsel efter alle dele af vores sortiment i 2020. Det har været helt tydeligt, at danskerne har realiseret mange af deres boligdrømme i det forgangne år, hvilket har skabt en høj aktivitet i både den træforbrugende industri og hos de danske tømmerhandlere, siger hun og fortsætter:
- Efterspørgslen efter specielt bæredygtighedscertificerede terrasse- og facadeprodukter har været stor i det forgangne år, hvor vi også har kunnet præsentere markedet for vores helt nye facadesortiment. I al beskedenhed mener vi, at vi har skabt markedets bedste sortiment af træ til facadeløsninger for både den private boligbygger og til de helt store danske byggeprojekter. Interessen efter produkterne i sortimentet har overgået alle vores forventninger, og vi er stolte over, at vi også hermed kan være med til at fremme mere træ i byggeriet.
Virksomheden ser således lyst på fremtiden og har positive forventninger til 2021, som blev indledt med en ny strategi, der har til formål at gøre træ mere tilgængeligt for alle:
- De første måneder af 2021 har været præget af en usædvanlig høj markedsaktivitet i Danmark såvel som globalt, hvilket vi også har mærket til i Keflico, hvor vi i første kvartal har sat nye omsætningsrekorder. Det er vi naturligvis meget glade for. Bagsiden af medaljen er, at aktiviteten lige nu har medført udbredt vareknaphed på træbaserede produkter og deraf stigende priser. På nogle områder i et tempo, som vi ikke har set længe. Det er en kompleks tid at navigere i, men der er heldigvis stadig træ at sælge, siger Camilla Hyldgaard Thomsen og tilføjer afslutningsvist:
- Vores forventninger til året og fremtiden som helhed er positive, selvom en periode som den nuværende fører noget mere uklarhed med sig. Vi indledte 2021 med en større intern reorganisering og en ny strategi frem mod 2023 under navnet ”Ét bæredygtigt KEFLICO - Uncover the wonders of wood”. Vi vil med strategien fortsætte vores bæredygtige rejse og gøre træ mere tilgængelig for alle ved at udfolde og navigere vores kunder igennem det fantastiske univers af træ. Derfor præsenterer vi lige nu en helt ny visuel identitet for Keflico med eksempelvis nyt logo. Derudover har vi allerede flere spændende markedsrettede tiltag i gang, som vi kommer til at præsentere i løbet af 2021.