Celsa Nordic, der er Celsa Steel Service Danmarks moderselskab, har indledt jagten på strategiske partnerskaber i Norden, der skal sikre afsætning af den nye grønne hydro-stål, der kommer ud af en større investering i ny produktionsteknologi hos Celsa Group, en af Europas største leverandører af armeringstål. Celsas grønne Hydro-stål, der produceres på brintteknologi, forventes at ramme det danske marked allerede i 2025. Og der er allerede nu rift om stålet.
”Vi forventer en stor interesse for det nye hydrogen producerede armering. Derfor er det også af afgørende betydning for os i Celsa Steel Service Danmark, at vi, ligesom vores nordiske moderselskab, partner op med de helt rigtige aftagere fra starten. På den måde vil vi med den nye teknologi bygge bro til strategisk stærke og langvarige samarbejder”, fortæller salgs- og marketingchef i Celsa Steel Service Danmark, Carsten Røjgaard.
Han forestiller sig en række hensigtsaftaler med betydende entreprenører omkring et samarbejde, der reducerer klimapåvirkningen fra armeringstål i danske byggeprojekter. CO2 besparelsen opnås gennem nye fossilfrie produktionsmetoder og øget cirkulær håndtering af restmaterialer.
Den fossilfrie armering er særlig interessant for entreprenører, der sigter mod klimaneutralitet og som er parat til en fælles klimarejse mod et lavere CO2 aftryk på byggeprojekter. Selvom den hydro-producerede stål endnu ikke er på markedet, kan forberedelserne omkring strategiske samarbejder med en fælles klimakurs godt begynde, mener Carsten Røjgaard.
Celsa har tradition for at være i front på klima og med den nye teknologi åbner koncernen op mod nye spændende samarbejdsmuligheder. Hos Celsa Nordic, Celsa Steel Service Danmarks moderselskab, mener Susanne Nævermo-Sand, chef for bæredygtighed og strategi, at armeringsstål produceret med vandkraft og brint viser vejen mod en mere bæredygtig industri.
Har man svært ved at vente på det grønne hydrogen-producerede armeringsstål, kan man allerede nu stadig spare 37 % CO2 med Celsas nuværende armering, der har markedets laveste CO2 aftryk på bare 425 kg CO2 pr ton.