Baderum i nye versioner

Baderummet er i bevægelse, og ISH-messen 15.-19. marts er rammen om de nye trends: Lige fra nytænkning til det grønne badeværelse eller badeværelset som fleksibelt fitnessrum
Tekst: 

Baderummet er under forandring og i bevægelse, bl.a. styret af demografi og den grønne bølge. Trenden med udvikling inden for køkkenets funktion – til andet end lige at lave mad, hersker nu også, når det gælder baderum og giver nye muligheder, men stiller også nye krav til producenter og leverandører.

Jens J. Wischmann

Jens J. Wischmann, MBA, direktør for den tyske sanitetsindustri.

- Hos brugerne kan der spores en større interesse for at investere i et individuelt og veludstyret baderum, og der er en øget interesse for tilbud og produkter til baderummet, konstaterer Jens J. Wischmann, MBA, direktør for den tyske sanitetsindustri (Vereinigung Deutsche Sanitärwirtschaft).

Den økonomiske krise ramte bygge- og anlægssektoren i Europa hårdt, men VVS-sektoren i Tyskland klarede næsten frisag. Den samlede omsætning faldt godt nok med 3 pct. til 290 mia. kr. (ja, beløbet er korrekt!), som dækkede over et fald i eksporten på 18 pct., men en fremgang på 1,3 pct., når det gælder hjemmemarkedet. Den tyske sanitetsindustri er samlet og gør meget ud af følge markedets behov og bevægelser.

På ISH-messen vil der især blive sat fokus tre trends, som messeledelsen har vurderet vil præge markedet internationalt de kommende år.

Det grønne badeværelse

- For det først er der trenden mod et bæredygtigt, økologisk baderumsdesign og en ansvarlig tilgang til de knappe vandressourcer – det grønne baderum. Det europæiske økologiske designdirektiv (EuP), samt den øgede bevidsthed om betydningen af vand som et vigtigt levnedsmiddel vil give sanitetsindustrien store udfordringer. Ethvert armatur og enhver teknisk installation i baderummet vil komme til at tage større hensyn til de økologiske aspekter, fastslår Jens Wischmann.

- Bæredygtighed skal dog ikke være begrænset til et spørgsmål om vandbesparelser. Bæredygtig baderumsdesign betyder brugen af bæredygtige, genanvendelige materialer, så som kobber, stål, træ, glas, keramik, osv., siger Jens J. Wischmann.

Baderum seniorstyle

- Den anden trend, som vi har identificeret og gerne vil præsentere specifikt, er også en international trend. Befolkningen i de industrialiserede lande i Europa bliver i stigende grad ældre. Det betyder, at den måde boligerne er indrettet på, skal afspejle den ældre generations livsstil og krav. Derfor skal vi udvikle produkter og løsninger, der gør en sådan livsstil og et sådant liv så behageligt som muligt, siger Jens J. Wischmann.

Netop fremtidens seniorer vil medføre nytænkning inden for baderummet.

- Visionen om baderummet med stor tilgængelighed og bekvemmelighed går meget længere end begrebet ‘uden barrierer’. Baderum til de ældre aldersgrupper betyder ikke klodsede støttegreb, ‘hospitalscharme’ eller lignende ideer. Produkter, der allerede findes på markedet, såsom gulvbrusere, håndvaske og toiletter med justerbar højde og installation af kommunikationsteknologi, viser, at denne gevinst i bekvemmelighed ikke behøver at være forbundet med et tab af design, fremhæver Jens J. Wischmann.

- Efter vores mening sker der imidlertid endnu mere inden for denne udvikling. Når befolkningen bliver ældre, betyder det også, at vi kan og ønsker at blive længere på arbejdsmarkedet og deltage længere i det sociale liv. Personlig fitness og personlig velvære er helt afgørende for dette, især i alderdommen. Efter vores opfattelse ændrer baderummet sig mere og mere til et personligt ‘genopladningsområde’, der tjener til den nødvendige sjælelige og fysiske regenerering.

Badeværelset som nyt rum

En tredje trend er nytænkning omkring badeværelset som et vådrum, der skal ligge isoleret i forhold til de øvrige rum i en bygning.

- I dag åbner baderummet sig til stuer og soveværelser og gennemgår en udvikling, som køkkenerne gennemgik i de sidste årtier. Selvfølgelig vil det skjulte og intime område i badeværelset altid findes, især omkring wc’et. Men der vil også være et ‘offentlig’ område, hvorved baderummet vil opfylde en kommunikationsfunktion, dels gennem dets design og indretning, dels gennem anvendelse og integration af kommunikationsteknologi, siger Jens J. Wischmann.