Da Bolderslev Skole stod overfor en omfattende tagrenovering, blev mulighederne udnyttet til fulde. Skolen fik ikke kun nyt, arkitekttegnet tag, men bl.a. også en anderledes facade og store ovenlysvinduer, der til sammen har pustet helt nyt liv i den efterhånden skrantende skolebygning.
Bolderslev Skole i Sønderjylland blev opført i perioden 1970-1980 i flere forskellige afsnit og bestod før den store renovering af et stort antal sammenhængende bygninger med parallelle sadeltage, bygget sammen med i alt 750 m skotrender. Problemer med tagkonstruktionen og utæthed ved de mange skotrender førte med årene til, at den 4.000 m2 store skole fik skimmelsvamp, og en totalrenovering blev en nødvendighed.
Mere end et nyt tag
Da Arkitekttegnestuen Aabenraa i 2009 så nærmere på bygningen, viste der sig mange gode muligheder for at give hele skolen et betydeligt løft i sammenhæng med en ny tagkonstruktion.
- Skolen rummede rigtig mange muligheder for at lave nye, spændende faciliteter. I vores forslag fremlagde vi derfor ikke kun en ny tagløsning, men også hvordan indendørs renovering kunne bidrage til at løfte skolebygningen og fremme forskellige læringsområder, fortæller arkitekt Anders Paulin Pedersen.
Helt ny arkitektur
Den utætte tagkonstruktion var den primære opgave, som skulle løses, men det blev ikke kun en løsning, der gik ud på at tætne taget – det blev en helt ny arkitektur. Det nye tag på 3.000 m2 er udformet organisk og tilpasset den eksisterende bygningsform, således at så meget som muligt af den eksisterende, bærende konstruktion bevares og udnyttes. Store dele af bygningen er blevet forhøjet, og tagkonstruktionen er lagt som en stor skive oven på 75 % af de gamle sadeltage og dækker således næsten hele bygningen. Taget fremstår nu som en samlet og hel tagflade med en let hældning på ca. 2°.
- Det nye tag er sammenhængende og falder skråt ned fra ét hjørne mod de andre tre hjørner. Taget har en organisk form, hvor sternen svinger rundt om hjørner og indhak. Det nye tag har stor betydning for udtrykket, fordi det samler hele bygningen, og dets visionære form understreger, at der er tale om et nyt videnunivers, siger Anders Paulin Pedersen.
En anden meget iøjefaldende ændring er arkitektens brug af facadeplader. Pladerne giver mange forskellige muligheder for, at bygningen får helt sin egen stil, forklarer Anders Paulin Pedersen:
- Vi valgte at anvende facadeplader, fordi det åbner op for uendelige muligheder for leg med farvenuancer og formater. Der er brugt tre forskellige nuancer i henholdsvis hvid, sort og grå, men det nok mest interessante er, at pladerne er udskåret i vidt forskellige formater. Det tilføjer et spændende, alsidigt udtryk til bygningen.
Han påpeger også, at facadepladernes relativt lette vægt ift. andre facadematerialer er en fordel i en renovering som denne. Pladerne er fra Cembrits URBANNATURE-serie, og projektkonsulent – Innovation i Cembrit Carsten Borum er begejstret for den transformering, som skolen har gennemgået:
- Tidligere kunne skolen godt minde om en masse tætbyggede rækkehuse, men med denne renovering har skolen faktisk fået en helt ny arkitektur. Jeg synes især, at den unikke tagform og den forhøjede bygning er vældig smart lavet. Spillet i facadepladerne er prikken over i’et, der fuldender den nye konstruktion.
Under facadepladerne er der desuden monteret en ny klimaskærm, som er modstandsdygtig over for råd og svamp – det problem, som i første omgang lå til grund for, at skolen måtte gennemgå en omfattende renovering.