Siden Tirpitz åbnede sidste sommer, har museet haft tre gange så mange besøgende som forventet, og både danske og udenlandske medier har vist en overvældende interesse for det spektakulære BIG-byggeri, der er kendetegnet ved at være helt integreret i klitlandskabet ved Blåvand.
Kun beton, glas, stål og træ
Uanset om man interesserer sig for krig, historie, arkitektur eller ingen af delene, er der ingen, der besøger Tirpitz uden at blive fascineret. Anvendelsen af kun fire materialer, beton, glas, stål og træ sat sammen i enestående konstruktioner vil imponere de fleste.
– Ideen var at arbejde i de materialer, som allerede var i bunkeren, og derfor kom stålet i spil – i flere forskellige former: rustfrit, varmvalset, guldkromatiseret og rustent, fortæller Bjarke Ingels.
Hos BIG var de ikke i tvivl om, at stålarbejdet skulle udføres af HB Trapper, som har en solid erfaring med stål som byggemateriale.
– Vi har i halvandet årti samarbejdet med HB Trapper, og siden VM-Husene har vi udviklet både rationelle og utraditionelle løsninger sammen. Smedene fra HB Trapper brænder ligeså meget for projekterne, som vi gør, og de har en faglig stolthed og håndværksmæssig præcision, der sammen med en utrættelig vedholdenhed gør, at vi hver gang flytter barren et hak op gennem vores samarbejde, siger Bjarke Ingels.
Leg med stål
HB Trapper har gennem næsten 15 år arbejdet sammen med Bjarke Ingels Group, og direktøren var fra starten klar over, at det ikke var standardelementer, der var efterspørgsel efter til Tirpitz.
– Bjarke Ingels og hans folk er kendt for altid skubbe grænserne for, hvad der er muligt. På den måde bliver vi også udfordret, og jeg tror aldrig, vi har fået lov at lege så meget med udformning, farver og anvendelse af stålet som til byggeriet af Tirpitz, fortæller Karsten Vang, der er direktør i HB Trapper.
– Vi kender mulighederne i stål og kan jo ikke få armene ned, når arkitekterne vælger at anvende stål i så høj grad. Mange opfatter stål som et koldt, hårdt og uvenligt materiale, men stål kan give silkebløde overflader og få utroligt forskelligartede udtryk afhængig af behandlingen. Det har vi udnyttet i Blåvand.
Stål skaber god akustik
Set udefra er det 440 meter udvendige værn i corten-stål det mest synlige element på bygningsværket. Corten-stålet er valgt af æstetiske grunde, og for Karsten Vang spiller det godt sammen med de rustne metaldele, der ligger efterladt ved bunkeren.
Indenfor på museet er stålet heller ikke til at overse. Gulve, vægge, lofter, billetskranke, bar og trappe er udarbejdet i stål. Selv på toiletterne er der stål, og alle steder er der arbejdet på at skabe det rette udtryk.
– Vi har ikke bare leveret valset stål i metermål. Alle løsninger er specialudviklede og har et twist i forhold til, hvad man ellers ser stål blive brugt til. Store dele af vægbeklædningen er fremstillet i mikroperforeret stål med integreret akustikregulering i form af isolering på bagsiden. På toiletterne er der anvendt guldkromatiseret stål, der skaber en varme og imødekommenhed, som man normalt ikke forbinder med stål, forklarer Karsten Vang.
Stål har dekorativt formål
Stål er et særdeles praktisk materiale, der ofte vælges på grund af forholdet mellem vægt og styrke. Karsten Vang glæder sig over, at anvendelsen af stål på Tirpitz i høj grad også har et dekorativt formål.
– Vi har med Tirpitz fået mulighed for at bruge stål på nye måder. Vores horisont er udvidet, og vi er især optaget af, hvor stor effekt det har at arbejde med overfladerne, og hvordan vi ved bearbejdning af stålet kan opnå nye virkninger, siger Karsten Vang.
Et godt eksempel er den unikke ståltrappe, der nærmest er et kunstværk i sig selv. Trappen forløber som et firkantet, twistet rør med stål på tre sider og glas på den sidste. Kombinationen af asymmetri og materiale giver en helt særlig oplevelse.