Det kommende nationalgalleri vil være et markant kulturelt samlingspunkt og arkitektonisk vartegn for Grønlands befolkning, beliggende på en unik klippegrund ud til Godthåbsfjorden i Nuuk. Galleriet på 3.000 kvm vil danne rammerne for Grønlands historiske værker og samtidskunst, samt værker fra andre arktiske lande og Norden. Det vindende forslag blev udvalgt af en enig museumsbestyrelse, blandt inviterede forslag fra i alt seks nordiske lande, herunder norske Snøhetta, finske Heikkinen‐Komonen, islandske Studio Granda og grønlandske Tegnestuen Nuuk, hedder det i en meddelelse fra arkitektfirmaet BIG.
- Bestyrelsen har et klart mål: At arbejde for oprettelsen af en internationalt orienteret institution med et højt fagligt niveau som kan fremme Grønlands kunst og kunstnere ude i verden og være med til at styrke det moderne Grønlands identitet. Drømmen er et Nationalgalleri, hvor historiske værker i grønlandsk kunst og den grønlandske samtidskunst kan samles under et tag og mødes med kunsten i andre arktiske lande, Norden og den øvrige omverden, siger Tuusi Josef Motzfeldt, Bestyrelsesformand, Grønlands Nationalgalleri for Kunst.
Grønlands Nationalgalleri for Kunst er udtænkt som en ren abstrakt form, der følger grundens naturlige landskab og danner en smeltet cirkel langs den skrånende fjord, med associationer til isbræer og snefaners geometriske forenkling af forrevne klipper. Det skrånende cirkelslag danner en beskyttende ring om en skulpturgård, som er galleriets centrale omdrejningspunkt for besøgende, personale og udstilling – her fusioneres kultur og natur, inde og ude.
- Den danske funktionalistiske arkitektur i Nuuk har karakter af firkantede kasser, som ignorerer landskabets særlige karakter og vi foreslår derfor et Nationalgalleri som både fysisk og visuelt eksisterer i harmoni med den dramatiske natur, på samme måde som livet på Grønland i høj grad foregår i symbiose med naturen og på elementernes præmisser. Vi har skabt en enkel funktionel og symbolsk form, hvor den rene cirkel tilføres egenskaber af den lokale topografi og danner en unik hybrid i mødet mellem den abstrakte form og det konkrete sted, siger Bjarke Ingels, partner i BIG.