Autohuset Vestergaard
Trianglen 4
6000
Kolding
Danmark
Byggerier forsinkes i disse tider ikke blot af mangel på arbejdskraft. Efterspørgslen skaber tillige flaskehalse i materialeleverancerne. Det har Autohuset Vestergaards nybyggeri i Kolding lidt under i en byggefase, der startede i efteråret 2005 og først kunne afsluttes i februar i år.
- Målt i effektiv arbejdstid har processen ikke strakt sig længere end normalt. Men alt stod stille, da vi først måtte vente i måneder på leverancen af betonelementer og derefter fik samme problem med den kileskårne isolering til de mange udsparinger til ovenlys og ventilation, der skulle laves i tagelementerne. Huset skulle jo være tæt, inden vi kunne gå i gang med den indvendige aptering, siger Jørn Erik Dam, projektchef hos Davidsen Partnere A/S.
I begyndelsen af 2005 havde Davidsen Partnere vundet totalentreprise-konkurrencen på projektet sammen med den ligeledes Fredericia-baserede tegnestue, Arkitektfirmaet Lauridsen & Lundehøj A/S. Sidstnævnte har tegnet adskillige autohuse, ikke mindst til Volvo, som Vestergaard er forhandler af på linje med Renault, Ford og Kia.
Bygherren har 13 personvognsfilialer i Sydjylland og på Fyn. Forholdene i Kolding-afdelingen var blevet for trange og utidssvarende. Løsningen blev at flytte nogle kilometer længere ud ad Vejlevej til et nyt industri- og bilbyområde nord for Bramdrupdam. Her folder det nye bilhus sig ud mod de forbipasserende med skråtstillede glasfacader på to sider og i to etager, som giver et fremadstræbende udtryk.
Forsinkelsen af byggeriet skyldes også tildels, at der var valgt en facadebeklædning, som ikke fik grønt lys hos de lokale myndigheder.
- Vi havde satset på at beklæde huset med fritlagt norsk hyborit. Det var imidlertid i strid med lokalplanen, som foreskriver mørke facader. Derfor måtte vi enten lave skalmuring eller betonelementer med en mørk, pudset overflade. Valget faldt på det sidste, som så til gengæld betød forsinkelser, siger Jørn Erik Dam.
Taget er bygget op af elementer fra SkanDek Tagelementfabrik A/S i Hobro. Der er forskellige typer og størrelser med op til 17 m spænd og stikspær og udhæng. De har ståltrapezplader som indvendig beklædning under trykfast isolering og pap. SkanDek har i alt leveret ca. 2.000 kvm tagelementer.
Huset er en protype på bygherrens fremtidige autohuse. Et full-service supermarked, hvor man afhenter sin nye bil, kommer af med den gamle eller køber en brugt, lejer bil samt får foretaget alle typer reparationer og servicearbejde fra smøring og vognvask til plade- og glasarbejde.
Biludstillingen breder sig over 4.000 kvm belagt med lyse italienske Granito klinker. Transporten af modellerne til og fra øverste dæk sker via en eksternt placeret bilelevator. Salgskontorer og administrative kontorer i tilknytning til udstillingsrummene er indrettet af DEKO loft + væg med systemvægge med færdige overflader. Der er bygget glaspartier ind i væggene med matterede flader nederst og profiler i børstet, natureloxeret aluminium. DEKO loft + væg har desuden leveret egne døre i alukarme.
Der er adskillige ståltrapper mellem kælder- og stueplan samt stue og 1. sal. De er leveret af HB Trapper & Stål A/S i Snejbjerg ved Herning. Den mest spektakulære finder man i udstillingsafdelingen. Denne hovedtrappe med repos er udviklet i samarbejde med arkitekten og fremstillet i ren stål med i alt 80 m gelænder.