Hotel Odeon
Odeons Kvarter 11
5000
Odense C
Danmark
Hotel Odeon er Odenses nyeste stolthed.
Ikke alene er hotellet byens største. Hotel Odeon er også det dyreste og – mener bygherren selv – det flotteste. Det kunne også lige passe andet med den placering midt i den fynske hovedstads Danmarkshistorie med Oluf Bagers Gård, H.C. Andersens Hus og Sankt Knuds Domkirke som prominente naboer. Kvarteret oser af svundne slægter.
Tænkeligt er det årsagen til Hotel Odeons ærkedanske ansigt: Ingen himmelstræbende ambitioner i glas og stål, som ellers til netop hotelbyggeri ligger inden for legitimitetens rammer. Men et hyggeligt hus på fem etager med en U-grundplan og facader med rødbrunt murværk på en base af glas i rødbrunt eloxerede aluprofiler. Det er den traditionsbaserede ramme om de i alt knap 9000 kvm med 234 værelser.
Bygningen fremstår i et stærkt nordisk udtryk med sin kombination af teglsten, udsmykkede aluminiumsrecesser omkring vinduer og åbne glasarealer, der orienterer sig mod beplantede gårdrum.
Hotellets rummelige ankomstarealer åbner mulighed for fleksible anvendelser og udadvendte funktioner, imens værelserne tilbyder en tilbagetrukket oplevelse, hævet op over den charmerende midtby med fine udsyn til det nære midtbyliv.
Men tag ikke fejl: Hotel Odeon er også et designhotel i tråd med tidens trend, og her er brugt mange kræfter på en indretning af lobby og fællesarealer, værelser og restauranter. Her har ambitionen været alt andet end dikteret af tradition:
– Kravene til et designhotel er sådan, at de kun kan indfries med en endeløs række af møder og beslutninger, som her er blevet truffet i hobetal, afslørede storinvestoren og manden bag bygherren 3C Groups A/S, Niels Thorborg ved hotellets åbning. Nogle af dem så langt nede i detaljen, at selv en erhvervsmand med meninger om meget måtte sige fra.
– Krumningen på værelsernes makeup-spejle var sådan en beslutning, fremhævede Niels Thorborg med et smil.
Den markante designprofil er også baggrunden for et intensivt samarbejde med den tekstile producent Egetæpper A/S, der med tilsvarende engagement i designsproget har formået gennem årtier at løfte gulvflader ud af anonymiteten og tilføre dem status som biografers lærreder eller legelads for kunstneres fantasi. Det har resulteret i samarbejde med en kongerække af designere og skabende kunstnere fra hele verden om at udvikle nye udtryk til tæpper og tæppefliser.
Et godt eksempel er dialogen med modeskaberen Christian Lacroix, som blandt andet førte til kollektionen Atelier i kombinationer af uld og polyamid som i Highline 1100 WT versionen eller ren polyamid som i Velvet Highline 750 WT.
Atelier-kollektionen, som nu i en specialudgave kan opleves på Hotel Odeon, omfatter 16 designs og tre designtemaer, ”Textile”, ”Mineral” og ”Gravure”, hver især inspireret af passioner fra Christian Lacroix’ liv. Der er tydelige referencer til moden ud fra en personlig samling af etniske tekstiler, der er forvandlet til patchworkmønstre. Fascinationen af sten kommer frem med smukke mosaikker af strandsten, chaussésten og stenfliser, ligesom Gravure-temaet viser fantasifulde graverede motiver, inspireret af designerens hjemby, mode fra 1900-tallet med fugle og sommerfugle og bjerglandskaber i Provence.
Christian Lacroix: – Et tæppe bør være en beklædning, mere end det er en belægning. Det smykker gulvet på samme måde, som tapet smykker væggene.