- Vores sponserede indslag om danske kommuner og danske virksomheder i ”prime time” på de førende russiske tv-kanaler er blevet solide seer-hit, og der er ikke tvivl om, at de danske tv-indslag i væsentligt omfang er medvirkende til, at antallet af købelystne russiske turister til Danmark er steget med næsten 25 procent siden sidste årsskifte, udtaler Frank Olesen fra Tourism Intelligence Institute, der på vej mod firmaets et-års-dag gør status over resultaterne af en innovativ strategi, der med russisk tv i centrum kombinerer fremme af dansk turisme og fremme af dansk eksport.
Frank Olesen tilføjer, at TII har indgået aftaler med alle de førende russiske tv-kanaler – flere med over 30 millioner seere – der selv producerer udsendelserne, som i en orienterende og underholdende form henvender sig den lidt bedre stillede, købelystne og hastigt voksende russiske middelklasse.
- Rusland har vedtaget et billionstort investeringsprogram, der med særlig fokus på energi, miljø og infrastruktur skal implementeres frem mod år 2020, og han ser særdeles gode muligheder for, at danske virksomheder over en bred kam kan sikre sig del af opgaverne, fortæller Frank Olesen.
- Dansk-russisk samhandel har meget dybe traditioner, der rækker helt tilbage til Zar-tiden og den danske Dronning Dagmar, som ligger begravet i Sankt Petersborg, og det står fast, at dansk erhvervsliv står meget stærkt i konkurrencen om opgaverne, udtaler Olesen. Og fortsætter:
- Således har dansk design en høj stjerne blandt russiske forbrugere, russisk erhvervsliv roser dansk teknologi og know-how som enestående, og de russiske beslutningstagere ser – ikke mindst når det gælder udvikling af bæredygtig arkitektur, miljø og energiforsyning – danske virksomheder som globale spydspidser.
- På den baggrund står danske virksomheder stærkt i konkurrencen om de store udviklingsprojekter, som Rusland ruller ud over de næste årtier, og set i lyset af projekternes karakter, er der særligt store muligheder for, at danske ingeniør- og byggevirksomheder kan indtage en nøglerolle, udtaler Frank Olesen fra TII.
- Rusland ser Danmark som en fremtrædende global spiller indenfor miljø og energi, vores arkitektfirmaer er verdensberømte, og danske entreprenører nyder international anerkendelse, understreger Frank Olesen og slutter:
- Men konkurrencen er hård. Alle de største globale spillere er på banen, og hvis danske virksomheder skal høste fordelene af stor russisk anerkendelse, skal de kende deres besøgelsestid. Det er nu og i de kommende par år, at opgaverne bliver fordelt.
Foto: Marketingdirektør Patrizia Venturelli Christensen, Kopenhagen Fur.