Nu kan alle se, hvordan fem designteams ført an af bureauer fra Amsterdam, London og New York samt danske BIG og Effekt forestiller sig, at Carlsberg skal omdanne det ikoniske bryghus til en helt ny attraktion i verdensklasse, der årligt tiltrækker op mod 500.000 besøgende.
Under 'Bryghusdage' er Ny Carlsberg Bryghus omdannet til udstillings- og loungeområde med lys, lyd, video og arkitekturmodeller – og vil i sig selv være en oplevelse. Udstillingen åbner fredag d. 24. februar kl. 17, og herefter kan udstillingens gæster være med til at pege på det bud, de helst ser realiseret:
- Det var helt centralt for vores grundlægger J.C. Jacobsen at give tilbage til det omgivende samfund. Helt i tråd med Carlsbergs kerneværdier synes vi, at det er naturligt at høre, hvilke idéer københavnerne synes bedst om. Når man ankommer til vores udstilling, får man et 'I Like'-kort i hånden, og man kan også på nettet og Facebook give sin mening til kende, forklarer Lone Johnsen, Eventdirektør i Carlsberg Group.
- Kernen i designkonkurrencen, som vi udskrev for ca. et år siden, er bryghuset. Mere end 60 forskellige teams har budt, og nu er vi så nede på de fem endelige finalister, som kommer og viser deres vision frem. Den endelige vinder udpeges i marts af en international jury bestående af både interne fra Carlsberg, fagfolk fra verdens førende attraktioner samt design- og brandvirksomheder. Vi vil selvfølgelig præsentere juryen for den feed-back, vi får fra vores besøgende, forklarer Lone Johnsen.
Bryghusdage fra 24.-26. februar er gratis og åben for alle. Lørdag kommer de fem designteams og præsenterer deres visioner for Carlsbergs Brand & Experience Centre.
På billedet ses danske BIGs visioner for det nye Bryghus.
- Ny Carlsberg Bryghus blev opført af Carl Jacobsen og stod færdig i 1901. Her bryggede Carlsberg indtil produktionen flyttede til Fredericia i 2008.
- Vinderen af designkonkurrencen udpeges blandt de fem designteams i slutningen af marts.
- Juryen, der anføres af Jørgen Buhl Rasmussen, Carlsbergs CEO, består både af folk fra Carlsberg og eksperter udefra.
- Mere end en halv million besøgende vil, når det nye Brand & Experience Centre står klar, gå igennem Elefantporten og ind i den hellige 'bryghuskatedral'.
- 220.000 gæster besøgte Carlsberg og Visit Carlsberg i 2011.