Den danske astfaltkoncern Pankas præsenterer det bedste regnskab i virksomhedens 82-årige historie. Især det danske og tyske marked har bidraget til en bundlinje på lige over 40 millioner kroner.
Trods massive corona-nedlukninger kom den danske astfaltkoncern, Pankas ud af 2020 med det bedste resultat i virksomhedens 82-årige historie. Omsætningen landede på 1,2 milliarder kroner, og bundlinjen oversteg for første gang nogensinde 40 millioner kroner. Driftsresultatet slog ligeledes rekord med 60 millioner kroner.
– Vores forventninger til 2020 blev indfriet, og årsregnskabet viser, at Pankas er i økonomisk topform. Vi har gennem hele året fulgt vores strategiplan, og et kontinuerligt fokus på kontrolleret vækst, indtjeningsoptimering og udnyttelse af kompetencer i hele organisationen har virkelig båret frugt, fortæller Gert Lund Storgaard, der er CFO hos Pankas.
Pankas ar i årets løb investeret små 70 millioner kroner. Nye aktiviteter i Serbien og Kroatien er kommet til, og der er købt nyt udstyr til specialafdelingerne i Tyskland. Dermed har virksomheden fordoblet niveauet af investeringer på bare fem år, og målet er at stå stærkere, når der skal bydes ind på specialopgaver indenfor eksempelvis lufthavne og industriarealer.
Østeuropæisk vækstpotentiale
Med rekordåret i bagagen kigger Pankas nu ind i en ambitiøs 2025-strategi. De centrale omdrejningspunkter i planen er fortsat en konkrolleret vækst med fokus på rentabilitet og øget indtjening. Geografisk ser virksomheden det største potentiale udenfor Danmark.
– Det økonomiske fundament er på nu plads til at styrke og vokse Pankas i fremtiden. Vi ser et højt vækstpotentiale på alle de markeder, vi opererer på, men især Tyskland og Østeuropa har de bedste muligheder for at øge indtjeningsprofilen. Det er markeder, hvor de nicheprægede produkter stadig er i spil, hvilket giver os en gylden mulighed for at lave rentable forretninger, siger Gert Lund Storgaard.
Gert Lund Storgaard nævner, at Pankas frem mod 2025 vil anvende kendt eksisterende teknologi i lande, hvor disse på nuværende tidspunkt ikke er særligt udbredte. Fremgangsmåden bruges til lettere at komme ind på andre markeder, og næste skud på stammen er en fabrik i Rumænien, der er under opførelse.