Wake Up Copenhagen
Carsten Niebuhrs Gade 11
1577
København V
Danmark
Wake Up Copenhagen, hedder det, hotellet, og det navn er netop så barberet for alle uvedkommende budskaber, som også prisen er. Her handler det om kontant nattero, mindre om engelske herresæders Chesterfield og hollywoodsk iscenesættelse. I stedet henter indretningen sin inspiration fra luftfartens airbus og sædedesign.
Wake Up Copenhagen er en del af Arp-Hansen Hotel Group, som efter åbningen af Wake Up og naboen Tivoli Hotel nu består af 11 hoteller i København. Hotellerne er kendetegnet ved individualitet og særpræg og findes i flere stjerneklasser, fra to til fire.
På Wake Up Copenhagen er der kun et par stykker, der lyser. Men de gør det kraftigt. Konceptet er et rationelt og hurtigt byggeprojekt, serieproduktion af pladsnøjsomme værelser og daglig drift med en høj grad af selvbetjening som self-service check-in.
Kim Utzon Arkitekter har projekteret huset på basis af elementbyggeriets hurtighed og med facader klædt i puds og maling. Spæncom har været hovedleverandør med en stor produktion af væg- og facadeelementer og af Extrumax og Spanmax serier til dæk i det 13 etager høje hotel. Dyrere er det ikke blevet af, at Arpe & Kjeldsholm var totalentreprenør på den totale Arp-Hansen ekspansion på adressen ved Kalvebod Brygge, hvor Wake Up Copenhagen også er nabo til det nye Rigsarkiv. I alt har Arpe & Kjeldsholm styret en imponerende totalentreprise til halvanden milliard kroner på 43.800 kvm; heraf er p-kælderen 12.200 kvm, mens Tivoli Hotel & Congress Center er ca. 29.000 kvm.
Går man ind på tripadvisor.com og checker anmeldelserne, så havde Wake Up Copenhagen i begyndelsen af april modtaget et rekordhøjt antal på 365, hvoraf halvdelen svinger sig op på topkarakterer for service, beliggenhed og ikke mindst indretning. Det kræver rettidig omhu at nå dertil.
En vigtig partner for Arp-Hansen Group i den kontekst har været Interiør Gruppen, specialist i hotelindretning og en god bekendt fra en længere række af Arps projekter: The Square, Gentofte Hotel, Copenhagen Island og Tivoli Hotel.
- Wake Up er et nyt brand af hoteller. Derfor brugte vi også mange kræfter på at udvikle konceptet i tiltro til, at dette hotel kun er det første af flere herhjemme, vurderer Interiør Gruppens administrerende direktør, Christian Skov. Han sammenligner værelsernes 12 kvm med et flysæde og henter i det hele taget inspiration fra luftfartens effektive udnyttelse af pladsen i f.eks. en airbus.
- Rationel hoteldrift handler i høj grad om pladsudnyttelse. Hver sparet kvadratmeter betyder markant reducerede byggeomkostninger, lavere pris og bedre økonomi, ikke mindst på storbyens dyre byggegrunde, understreger Christian Skov.
- Wake Up er derfor udviklet indefra: Prototypen på et værelse blev udviklet i en fuldskalamodel, som vi ændrede og raffinerede, indtil konceptet var på plads, forklarer Christian Skov.
En rummelig seng (160 × 200 cm) placeres dybt i rummet ved vinduer i en højde, så man liggende kan vågne op til den formidable udsigt over Københavns havn. Sengen, der er specialproduceret af Getama i ekstra højde, kan trækkes ud på skinner, så rengøringen kan arbejde uhindret bag den. Herfra udstyres værelset med fast arbejdsbord som et cirkelslag af glas, en sammenklappelig kuffertplads, et plasma-TV, en let gæstestol og ikke mindst en specialdesignet badekabine. På halvanden kvadratmeter skaffes plads til praktisk brus, vask, stort spejl og toilet. Det er småt, men rigeligt.