DR-Byen segment 4, Koncerthuset
Emil Holms Kanal 20
2300
København
Danmark
Et af tidens mest omtalte byggerier er for nylig blevet åbnet for publikum – DR’s koncerthus i DR Byen i Ørestaden. Begejstrede danske og udenlandske anmeldelser af arkitekturen og de første afholdte koncerter druknede stort set den megen snak om overskredne budgetter, som ellers har præget den offentlige diskussion om projektet.
Og der er vitterligt tale om et imponerende tænkt og udført projekt, hvor det er lykkedes at virkeliggøre den verdensberømte franske arkitekt Jean Nouvels særegne visioner uden mange kompromisser, godt hjulpet af et stort net af entreprenører og rådgivere med NIRAS A/S som projekterende ingeniør på hele byggeriet.
- Jean Nouvels design har som udgangspunkt været meget konceptmæssigt, nærmest på niveau med et forprojekt, og hvor andre så i meget tæt dialog med arkitekten er gået ind og udviklet tingene færdigt, fortæller DR’s Projektdirektør Finn Gjørret.
- Der har ikke været kørt et traditionelt fagtilsyn fra arkitektens side, de har i højere grad gået ind og vurderet det færdige resultat, så der har været nogle justeringer undervejs. I nogle tilfælde har der dog været nogle økonomiske og tidsmæssige faktorer, der har gjort, at vi har måttet sige, at her stopper udviklingsprocessen altså, siger Finn Gjørret og fortsætter:
- Jean Nouvels tegnestue har haft 10-15 folk siddende for at udvikle designet og vurdere arbejdstegningerne undervejs. Mange detaljetegninger har entreprenørerne så selv udført.
Med åbningen af koncerthuset kulminerer næsten 8 års byggeri og DR’s udflytning til den nye DR By i Ørestaden. Den overordnede plan er udformet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, som også byggede Danmarks Radios oprindelige hovedsæde, Radiohuset. VLA har selv forestået segment 1, mens Dissing + Weitling og Gottlieb og Paludan sammen med Nobel arkitekter har stået for henholdsvis segment 2 og 3. De fire segmenter forbindes af en kolossal glasomkranset gang, kaldet Indre Gade, som samtidig fungerer som DR Byens rygrad og mødested.
Selve koncerthuset består af den store koncertsal, Studie 1 og de mindre studier 2, 3 og 4, foyer, publikumsfaciliteter, kontorer og redigeringsrum, dirigent- og øverum og meget mere – i alt omkring 200 rum.
Selve koncertsalen, hvis skællede og fragmenterede ydre form er inspireret af en meteor, svæver 15 m over jorden og er båret af de tre trappetårne og støttet af seks slanke søjler. Gulvet under salen udgør koncerthusets foyer, og herunder ligger de tre mindre studier. Uden om det hele bærer en spinkel konstruktion koncerthusets glasfacade. For enden af bygningen ligger en blok med kontorer, decentrale redigeringsstudier og andre personalefaciliteter. Krudtet er ikke alene fyret af på de publikumsorienterede arealer, også gangarealer og kontorerne er flot udformede med god udsigt, et rart arbejdsmiljø, selvom der stadig arbejdes lidt med akustikken i rummene.