Store Magleby Skole
Kirkevej 8
2791
Dragør
Danmark
I forbindelse med nedlæggelsen af en anden skole i området er Store Magleby Skole på Sydamager udvidet fra to til tre spor. For at give plads til de ekstra elever og tilgodese kravene i skolereformen, har skolen været gennem en større energirenovering og om- og tilbygning.
Tilbygningen tilfører 16 nye klasselokaler og tilhørende fællesarealer på i alt 1.450 kvm, mens 2.000 eksisterende kvadratmeter er bygget om med blandt andet nye tage og facader og nye gang- og klasseforløb. Projektet omfatter også etablering af ny cykelparkering og legeplads samt en langsigtet helhedsplan for skolens udearealer med nyt ankomst- og parkeringsområde, ny sikker skolevej mellem SFO og skole og udvidelse af idrætsarealerne til forskellige nye aktiviteter.
De eksisterende skolebygninger fra henholdsvis 1927 og 1967 er spredt ud over skolens område, så de nye tilføjelser skulle flettes ind og sammenbygges med det eksisterende på ret kompliceret vis. Projektet er udført i et samarbejde mellem Sweco Architects A/S og Elindco Byggefirma A/S med Moe A/S på ingeniørsiden.
Transformation
Ved at inddrage dele af uderummene mellem de eksisterende bygninger og dele af skolegården til de nye tilføjelser, har det været muligt at skabe en ny helhed med nye klasselokaler, gange og fællesområder, der udover en masse ekstra plads har givet en mere hensigtsmæssig struktur, hvor lange, kedelige gangarealer har veget pladsen for nye rumlige oplevelser og fleksible fællesområder.
- Skolen har knopskudt gennem tiden, og derfor ser jeg måske ikke så meget vores projekt som en traditionel tilbygning, men snarere som en transformation af de eksisterende længer, hvor vi har inddraget noget af gården og bygget videre på de gamle facader, fortæller Mads Stenbæk Jakobsen, der er partner i Sweco Architects A/S.
- Vi har haft en god og lang proces sammen med brugerne omkring deres ønsker, og så har vi haft en tæt dialog med Elindco om, hvad man kunne få for pengene. Projektet lå overordnet i rimelig faste rammer og havde et fast budget, så vi skulle vælge, hvor vi ville bruge kræfterne. Så vi valgte to fokuspunkter: Studietorvet med store, runde ovenlys mellem den gamle og nye zone, hvor vi ville skabe en fornemmelse af et torv med mulighed for ophold og fælles undervisning og så på materialesiden, hvor vi lægger vægt på blank mur og egetræ, altså gedigne og holdbare materialer. På den måde har vi også i materialeholdningen valgt at bygge videre på det eksisterende med gule mursten og træ. Murstenene går igen både ude og inde, og er ligesom de andre materialer meget velegnede til skolebrug – de er robuste og samtidig skaber de en varme i de indvendige rum, forklarer Mads Stenbæk Jakobsen.
- Vi har med projektet ville vise, at man godt kan dreje på knapperne, også i en totalentreprise, så man får skabt nogle rammer med supergedigne og gode materialer og rumligheder, der passer til moderne undervisning, siger Mads Stenbæk Jakobsen.
Moderne formsprog