Fermacell i markant fremgang

Markant fremgang i salget skyldes ifølge virksomhedens ledelse et strategisk kursskifte forrige år

Fermacell, der er en del af koncernen Xella International, sælger fibergips i Danmark som aldrig før. Omsætningen i både kroner og volumen er steget med godt 34 procent fra 2009 til 2010, og tendensen fortsætter.

- Vi har aldrig solgt så mange kvadratmeter fibergips i Danmark og resten af Skandinavien på en måned, som vi har gjort i januar i år, siger filialdirektør for Fermacell Scandinavia, Carsten Rønberg.

Det skal ses i forhold til, at Dansk Byggeri i sin konjunkturanalyse for nylig offentliggjorde, at antallet af påbegyndte kvadratmeter i byggeriet i Danmark er faldet med 18 procent fra 2009 til 2010 og fortsat forventes at falde.

Carsten Rønberg er ikke i tvivl om, at det rekordstore salg af Fermacell fibergips skyldes et strategisk kursskifte omkring august 2009. På baggrund af en SWOT analyse blev både det tyske produkt og markedsføringen tilpasset det skandinaviske marked.

Analysen viste, at Fermacells plader var for tunge, og at arbejdsmetoden ikke lignede den, som skandinaviske håndværkere er vant til, når de bygger gipsvægge. Derfor introducerede Fermacell Scandinavia nogle mere håndtérbare plader i halv størrelse med 4-sidet spartelkant.

- Vores tyske bagland undrede sig meget, men det er formentlig en af grundene til, at vi har oplevet så stor en fremgang, siger Carsten Rønberg.