Det skal være slut med, at parkeringshuse opfattes som et nødvendigt onde, der skæmmer bybilledet og optager værdifuld plads i byrummet. For det kan sagtens være anderledes – nemlig, at parkeringshuse bliver en såvel funktionel som arkitektonisk berigelse.
DesignGroup Architects i København er et eksempel på en tegnestue, der er gået nye veje, når det gælder om at bruge kreativiteten til at skabe nye udtryk i forbindelse med parkeringshuse.
- Der er som regel økonomiske grunde til, at et p-hus ofte er rektangulært, men man behøver ikke kun at tænke rektangulært, for der kan faktisk opnås en ret høj udnyttelsesgrad, selvom man vælger at bygge p-huse med organiske former i stedet for, siger Christian Giese, der sammen med Morten Ulf Jørgensen ejer og leder DesignGroup Architects.
Christian Giese, DesignGroup Architects.
Tegnestuen har i en indbudt konkurrence netop afleveret et forslag til et p-hus på 12.000 kvm og 475 pladser med MT Højgaard som klient. Her er det triangulære og afrundede former, der er i fokus.
- Som udgangspunkt har det været grundens form, der har været retningsgivende for parkeringshusets form, og vi har valgt at optage grundens retninger i et organisk volumen med afrundede hjørner, der vil give huset en venlig og indbydende fremtoning, siger Christian Giese og forklarer videre:
- Ved ankomsten til parkeringshuset bliver man allerede i indkørslen til huset mødt af rampen, der er parkeringshusets dæk og adgangsvej for gæstens optur. Rampen afspejles også i facaden og signalerer fart, dynamik og bevægelse. Om aftenen vil rampen være yderligere markeret, idet der i facadebeklædningen er indlagt belysning, der følger rampens stigning, og denne vil være med til at give parkeringshuset et skulpturelt og levende udtryk, fortæller Christian Giese.
Facaden er tænkt udført med lukkede, men lysgennemtrængelige kasseprofiler, der løber parallelt med rampen. Facaden er multifunktionel. Udover at fungere som afskærmning og autoværn, indeholder facaden belysning samt skiltning – den fremstår enkelt med et raffineret og forfinet udtryk, der tilsammen giver god kontrast til den nøgterne funktion som huset udgør.
Tombak på facaden spiller sammen med de øvrige bygninger i området og lever op til ønsket om et vedligeholdelsesfrit materiale, der patinerer smukt og samtidig ikke blænder nabobygningerne.
- Facaden er med til at gøre byggeriet lidt dyrere end normalt, men løsningen er valgt fordi p-huset netop skal spille op til omgivelserne, som er af en vis kvalitet, påpeger Christian Giese.
Den elektriske belysning forsynes med pirfølere på hvert enkelt armatur, så der aldrig bliver tændt unødvendigt lys. Alle overflader males hvide for at spare på den elektriske belysning og for at give parkeringshuset en lys og imødekommende stemning, så man føler sig sikker og tryg. På udvalgte og strategiske steder i parkeringshuset placeres prismer/spejle for at trække dagslyset så langt ind i bygningen som muligt. Atriet i midten af huset skaber ligeledes naturligt lys og luft fra øverste til nederste etage.
Tidligere har tegnestuen kreeret parkeringshuset Zeta Park, Teglholmen, i en bemærkelsesværdig variation mellem glas, tegl og stål.
Efter påbud fra Stadsarkitekten i København og i harmoni med lokaleplanen blev teglfacaden fra en gammel halbygning, opført for Københavns Værft og Flydedok i 1919, integreret i det nye p-hus. Den gamle facade har tre gavle med gule murstenssøjler og holdes oppe af en stålkonstruktion mellem gavlen og p-huset. På p-huset er indgangene markeret som tårne, mens facaden er bygget op af lodrette perforerede facadeplader, der vender ud og ind i et geometrisk mønster. Indimellem er indsat røde glasplader. Den røde farve går igen i indgangspartierne og giver sammen med hulmønstret og gavlen et anderledes og luftigt p-hus.
- Med dette projekt tilstræbte vi at skabe et levende og imødekommende parkeringshus med stor vægt på tryghed, transparens og overskuelighed. De orangerøde glasbånd tilfører etagerne varme, mens husets ydre får tilført variation og dynamik. Det spinkle mønster i de enkelte stålplader, er tænkt som en ekstra oplevelse og som kontrast til de rå betonkonstruktioner, siger Christian Giese.
- Når man bygger parkeringshuse, tror jeg for det første, det er vigtigt at skabe nogle bygninger, som brugerne er trygge ved, altså ikke blot en mørk og kedelig kasse. For det andet synes jeg sagtens, man i højere grad kan tænke i at integrere p-huset med andre funktioner – f.eks. butikker og erhverv eller måske daginstitutioner i stueetagen, siger Christian Giese.