Omsætningen er løftet markant i seneste regnskabsår for Kemp & Lauritzen. Store investeringer præger teknikkoncernens 2015-regnskab, hvor fusion af selskaber og nyt IT-system har kostet på bundlinjen. Nu skal skarpere kundefokus resultere i bedre service og højere indtjening. Stærk ordreindgang lover godt for hele 2016, skriver virksomheden i en meddelelse.
Fusion af selskaber, ændring af organisationen og opbygning af nye regionale domiciler har gjort 2015 til et begivenhedsrigt regnskabsår i Kemp & Lauritzen. Koncernen har således investeret massivt i at skabe et mere kundeorienteret og fremtidssikret setup, der positionerer landets største teknikkoncern endnu stærkere på tværs af fag og regioner.
Den omfattende proces med at positionere Kemp & Lauritzen bedre over for kunderne er sket sideløbende med en stærk fremgang i omsætningen på 13 pct. til at udgøre 2,5 mia. kr. i 2015. Fremgangen er hjulpet på vej af en mild vinter og et stabilt, højt ordreniveau året igennem. Transformationen og investeringerne i nye domiciler, personale og IT koster derimod på resultatet, som før skat lander på 41,8 mio. kr.
- I et stort omstillingsår formår vi at vokse dobbelt så meget som teknikmarkedet generelt, hvilket jeg er meget tilfreds med. Vi har gennemført en transformation af koncernen i 2015 og ser allerede positive effekter af denne fremtidssikring. Flere af vores kompetenceområder som eksempelvis pharmaområdet og den landsdækkende kontrakt med Forsvaret har allerede vist vejen, siger adm. direktør Allan Jørgensen. Kemp & Lauritzen landede således en fire-årig aftale med Forsvaret om drift og vedligehold af de tekniske installationer i 2.300 bygninger over hele landet fordelt på 70 lokationer.
Netop den tværfaglige, landsdækkende tilgang har været et af nøglepunkterne i transformationen af Kemp & Lauritzen til en stærkere enhed fremfor blot en række stærke enkeltfag. Denne organisatoriske øvelse er gennemført og snart er implementeringen af et nyt økonomistyringssystem i koncernen gennemført, så al fokus nu kan blive rettet ud mod kunder og markedet igen.
- Vi har trukket store veksler på medarbejderne i 2015 med disse omvæltninger, men de har kvitteret med at kaste sig positivt over udfordringerne med nye kollegaer og nye funktioner. Samtidig har vi i løbet af året fået 150 nye kollegaer, hvilket alt i alt viser stor tiltro til det langsigtede projekt, siger Allan Jørgensen. Han forventer på baggrund af markedspositionen samt en stærk ordreindgang, at omsætningen mindst bliver på samme niveau som i 2015, men at resultatet lander højere.