BauneBo
Baune Allé 2
2800
Kgs. Lyngby
Danmark
Der er blevet brugt ord som ‘hval’ og ‘støjskærm’ – sidstnævnte af arkitekten selv – om byggeriet BauneBo i Lyngby – et moderne boligkompleks med 61 lejeboliger. Umiddelbart to ord, der i forhold til et byggeri ikke er klædeligt, da man let kan associere det med negativt ladet ord som tungt og larmende. Men anskuer man ordene fra en anden vinkel, så er en hval smukt designet til det liv, sådan et pattedyr nu engang har – og et pattedyr, vi alle nærer varme følelser for – især hvis den strander. Og en støjskærm yder værn mod larm, hvilket kun kan ses som et positivt element.
For der er naturligvis en grund til, at Lars Hetland fra Rubow Arkitekter, der har tegnet BauneBo for Pension Danmark I/S, kort og godt kalder BauneBo for en støjskærm med et smil på læben. BauneBo er nemlig placeret lige ved banelegemet, der har motorvejen som nabo. To ret så skrappe ‘damer’, der sjælden tier stille. Og det har selvfølgelig stillet store krav i forhold til de 61 boliger samt festlokale, som ‘støjskærmen’ indeholder.
- Vores idé var netop at danne et hus, der kunne fungere som støjskærm – ikke kun for husets beboere, men også for de omkringliggende bygninger, forklarer Lars Hetland.
BauneBo bugter sig i en længde på 150 meter, hvor det ikke er muligt at se fra den ene ende til den anden ende grundet byggeriets facon. Netop faconen skyldes også en lang, smal grund, der støder op til Fæstningskanalen. Det har endvidere betydet, at der har været restriktioner på bygningens makshøjde, der har været forskellig på den lange grund. Jo længere væk, bygningen har fjernet sig fra Fæstningskanalen, des højere har det været muligt at bygge. Og derfor ser man også en bygning med tre, fire og fem etager, alt efter, hvor i byggeriet, man befinder sig. Det giver en lethed og et moderne udtryk.
For at holde støjen ude, har man valgt en glasinddækket svalegang på facaden ud mod banelegemet og motorvejen i stedet for en åben. Og det virker. Lyden forsvinder ganske enkelt bag den store facade, så snart man træder indenfor – uden at man er nået ind i lejlighederne, der jo yder sin modstand over for støjen.
Den store glasfacade har desuden fået kulør og liv ved hjælp af enkelte forskelligfarvede vinduesglas, der nærmest danner et harlekinmønster. Set fra motorvejen fremstår byggeriet mere levende og giver altså også en oplevelse for forbipasserende i høj fart.
- Man kan sige, at vi har lavet en 100 km facade – nemlig glasfacaden, som man godt kan nå at opleve siddende i et tog, der kører 100 km i timen, og så en fem km-facade på den anden side, hvor detaljeringsgraden stiger, og altså er tilpasset fodgængeres og cyklisters hastighed, fortæller Lars Hetland.
På fem km-facaden er det lyse Petersen teglsten, små haver og altaner, der dominerer. En facade, der er sydvestvendt, og dermed også solsiden.
- De andre boliger lige overfor har tagterrasser, og de var stort set ubrugelige før pga. af støjen, så BauneBo er også med til at øge deres værdi, fordi bygningen skærmen for støjen. På den måde klæder byggeriet også de omkringliggende omgivelser, siger Lars Hetland.
Det samme gælder for byggeriets teglsten, der matcher naboens, ejerboligerne Lyngby Søpark (se Byggeplads.dk nr. 1/2010).