CSC phase 2 og Terminal 3

:
marts 2018
Terminal 3 West - stålkonstruktion

Udvidelsen af CSC og Terminal 3 West er udført med en bærende struktur i meget kraftige stålkonstruktioner for at kunne klare, de store belastninger en lufthavn bliver udsat for.

Terminal 3 West - opholdsområde

I stueetagen har udvidelsen givet mulighed for nye opholdsområder, nye butikker og et bedre passagerflow.

Terminal 3 West - facade

Med udvidelsen af CSC, den centrale sikkerhedskontrol, og Terminal 3 West, er lufthavnsbygningen udvidet med ca. 15 meter ud over forpladsen Landside.

previous next

Indretning til større flow af passagerer

Terminal 3 West og udvidelsen af den centrale sikkerhedskontrol CSC skal sikre smidig håndtering af flere passagerer i Københavns Lufthavn

Byggefakta

Københavns Lufthavn
Lufthavnsboulevarden 6
2770 Kastrup
Danmark

Bygherre:
Københavns Lufthavne A/S
Totalrådgiver:
ISC Rådgivende Ingeniører A/S
Arkitekt:
Holm & Grut Arkitekter
Hovedentreprenør:
Per Aarsleff A/S
Areal:
14000 kvm.
Byggesum: 
360 mio. kr.
Byggeperiode:
marts 2016 - juni 2018

”Expanding CPH” hedder den storstilede plan, der skal udvikle Københavns Lufthavn, så den i fremtiden kan betjene op til 40 millioner passagerer årligt, hvilket næsten svarer til en fordobling i forhold til det nuværende antal. Det er tanken at fastholde lufthavnens nuværende kompakte struktur og grundlæggende bygge videre inden for de eksisterende rammer.

Terminal 2 og Terminal 3 skal udbygges til én sammenhængende terminal, og indenrigs- og udenrigstrafikken lægges sammen for at lette såvel flyselskabernes arbejde som transferpassagerernes færden. Samtidig skal ankommende og afgående passagerer separeres bedre for at skabe et mere effektivt flow og gøre det nemmere for passagererne at navigere rundt i lufthavnen, ligesom butiksområderne skal udvides.

En vigtig forudsætning for at kunne klare så mange passagerer er, at de kan håndteres i sikkerhedskontrollen, hvorfor en udvidelse af den centrale sikkerhedskontrol er et af de første projekter, som er iværksat. Med CSC Phase 2 udvides antallet af securityspor og køstyringsarealet. I forlængelse af CSC Phase 2-projektet ligger Terminal 3 West. I praksis er den eksisterende CSC bygning udvidet mod nord ud over forpladsen Landside hele vejen hen til Terminal 2. Udvidelsen bruges i stueetagen til et større flowområde og flere butikker og restauranter, mens det på første sal især handler om udvidelsen af CSC og tilhørende arealer. Desuden er kælderarealet udvidet til ny teknik, og andensalen er udvidet til forbedrede personalefaciliteter. ISC Rådgivende Ingeniører A/S har været totalrådgiver på begge projekter.

Stor erfaring med lufthavne

– Vi har været involveret i lufthavne over hele Skandinavien, blandt andet Rønne, Odense, Aalborg, Billund, Keflavik og Arlanda, og vi har bygget lufthavne på Grønland og Færøerne, så det er et af de områder, hvor vi har særlig viden. Vi har arbejdet i Københavns Lufthavn i 35 år og været hele vejen rundt med Finger C og D, det store terminalprojekt i 1988 og den store fragtterminal i øst samt Sterling Airways hangaren i syd, fortæller Kjeld Thomsen, der er grundlægger af, og CEO for, ISC Rådgivende Ingeniører A/S.

– En stor del af projekterne i lufthavnen er baseret på, at udbygningen af lufthavnen sker inden for de eksisterende rammer, og det gør det meget kompliceret at arbejde derude – det ville jo i praksis være meget nemmere at bygge nyt. ISC dækker alle de nødvendige ingeniørdiscipliner, der skal til for at udføre sådan en totalrådgiveropgave. Når man laver om, griber man ind i hovednervesystemet på ventilationsanlæg, brandsystemer, elinstallationer mv., og det er meget komplekst, da man hele tiden møder ældre installationer, som måske ikke er fuldt dokumenteret, og det gælder ikke mindst installationer i jord, siger Kjeld Thomsen.

Sider

Andre byggerier i Byggeplads.dk 2018 nr. 1

Domicil

Blox

Boks-sæt

Bolig

Brunevang

Plus plads minus støj

Ungdomsbolig

Bryggerhuset

Svævende kube til unge på Nørrebro

Bolig

Ceres Park

Skrånende gulstens-modernisme

Lufthavn

CSC phase 2 og Terminal 3

Indretning til større flow af passagerer

Bolig

Den tidligere Købmagergade Skole

Kontrastfuld transformation af skole

Bolig

Farumgade

Tagterrasser i flere niveauer

Forsyningsanlæg

Fjernvarme Horsens Bio Plant

Skarpt og kubisk fjernvarmeanlæg

Skole

Hedensted Skole

Aulaen er midtpunktet

Lager

Jysk

Kolosser med lethed

Bolig

Karréen

Karré i sync med byens rytme

Bolig

Kærholm

Tilsæt kun gondoler

Offentlige kontorer

Københavns Politigård

Nyt liv på ‘Gården’

Bolig

Lysbroengen

Gavlhuse i det grønne

Bolig

Opus Karré 1

Drejende elementer og niveauspring

Bolig

Rådhuslunden

Fra rådhus til boliger

Bolig

Ryhaven

Genfødte boliger med store forbedringer

Ungdomsbolig

Stenfiskerkajen

Forskudte karnapper med udsigt

Bolig og kontor

Valby Maskinfabrik P2 Montagehallen

At bevare og forny på samme tid

Sport

Vandhuset Panteren

Vandhus med landskab