Ørestad Skole
Ørestad Boulevard/Arne Jacobsens Allé
2300
København S
Danmark
- Vi har en forpligtelse til at bygge kvalitet, når vi bygger en offentlig skole, sagde arkitekt MAA Mikkel Beedholm, KHR Arkitekter A/S, da han holdt åbningstalen på Ørestad skole i april.
Og, kan vi for egen regning føje dertil, en tilsvarende pligt til at lade arkitekturen gå i dialog med sit samfund, banebrydende, mens den forbilledligt stiller sig til rådighed som redskab for udvikling.
Med dette skolebyggeri - den første nye skole i København i ti år - viser arkitekturen en ny vej til at lade formsprog og bygningslayout indgå som aktører i en ny matrix for læring gennem samvær og fællesskab. Tør man svinge sig så højt op i rosernes vokabularium, er Ørestad skole vejviser til en ny selvforståelse for det civiliserede menneske. Passer det statement, der her leveres, er vi på vej fra mig-kulturen til vi-samfundet, en civilisation der fortsat har individet i centrum, javist, men nu i centrum for det fælles liv, den fælles oplevelse, den fælles læring. Den monomane jeg-dyrkelses ensrettede stræde er nu omsider mundet ud i torvepladsens myldrende fællesskab, hvor frugtbar sam-eksistens kun opnås gennem den enkeltes respekt for flertallet og vice versa.
Sådan set ikke noget nyt. Snarere en fuld cirkels genoptagelse af ældgamle, humanistiske dyder.
Men i arkitekturen er det dog særegent at opleve et hus – i dette tilfælde altså en skole, et folkebibliotek og en daginstitution – som ikke bare er en stor episk fortælling om toskanske bjergbyer fra en tidlig middelalder, men som samtidig i sin udformning lever op til en testamentelig dyd: Giv kejseren, hvad kejserens er, Gud, hvad Gud tilhører. Her er de frugtbareste rammer skænket til den enkeltes læring og i det skønneste interiør; men her er således også det åbne hus til det omliggende samfund med alle dets naboer. Invitationen til at besøge Ørestads skoles ‘piazzaer’ kan opleves 24/7 via de udvendige trapper, som samtidig forbinder det kombinerede skole- og folkebibliotek i stueplanet med skolens øvrige niveauer, en samhørighed der også udtrykkes gennem de indvendige trappeforløb.
KHR Arkitekters disponering af Ørestad skole skaber en optimal udnyttelse af den dybe grund på hjørnet af Arne Jacobsens Allé og Ørestads Boulevard; det sker ved, at skolens i alt otte etager præsenterer sig som et terrasseret landskab, en klippeformation er associationen, hvis mange facetter opnås med en rytmisk vekslen mellem lukkede teglstenfacader og åbne glaspartier. Skolens længdeakse løber langs med Arne Jacobens Allé og dermed fra nord mod syd. Den markeres samtidig i tre dimensioner af karakterfulde trapper, der flankerer bygningen.