Cityringen
København
Danmark
I slutningen af september 2019 åbner Københavns Metro sin Cityring med det mundrette navn M3. Cityringen er kroningen af mere end to årtiers gravearbejde i den danske hovedstads undergrund – 30-40 meter nede. Her har boremaskiner åbnet tunneller med en diameter på 5-6 meter med plads til, at 34 førerløse togsæt kan køre i pendulfart og aflaste gadernes nærtrafik i metropolen.
17 nye stationer med størrelse som en håndboldbane er i drift på Cityringen, hver af dem tilpasset omgivelser, funktion og infrastrukturens krydsfelter. Det er netop en forskel fra metroens første to etaper, som man vil notere sig: Cityringen tildeler sine stationer individualitet og særkende. Væk er fortidens dogme om, at alle skal være ens.
– Det er et særligt nordisk dna, at vi arbejder med detaljen og skalaen, så arkitekturen menneskeliggøres, forklarer en af de centrale designere hos rådgivervirksomheden Arup, arkitekt MAA MDB Anders Nøhr. I begyndelsen – mens Hovedstadens nybagte metrobrugere endnu trådte deres barnesko – var det vigtigt, at ens stationer skabte genkendelighed og tryghed. Kendte man en, kendte man alle. Nu har København haft undergrundsbane siden 2002; passagerne er ikke længere årsunger og er klar til at modtage flere budskaber end bare at vælge den rigtige rute. Det er tid til at åbne for det helt særlige, som nordisk design er bedst til: At give omgivelserne stemme i et sprog med få ord, stærke linjer og et målrettet formsprog.
– Det handler om differentiering og om at give hver station sin egen identitet, forklarer Anders Nøhr. Mens den basale soliditet er uforandret med granit, glas og skiltning, indtræder den store forandring på de store, sammenhængende vægpartier med beklædninger, som refererer til stationens funktion, til byens kulturhistorie eller til omgivelsernes materialitet – som f.eks. tegl, siger Anders Nøhr.
– Ved side af skala, designsprog og detaljeorientering er det en anden kvalitet ved det danske mindset: At materialer og løsninger indgår i kontekst, uddyber Anders Nøhr.
Omhuen med detalje og kontekst udmærker netop også valg, der understøtter fortællingen om metrorejsens iscenesættelse med lys, lyd og bevægelse og en ”foyer” i form af e stribe nye byrum omkring Cityringens stationer.
Det er et stærkt hold, der står med ansvaret: belysning fra den snart 75 år gamle svenske lysekspert Fagerhult, bevægelse og infrastruktur fra specialisten i ”people-flow” Kone (elevatorer og rulletrapper med integrereret belysning) samt lyd og visuelle effekter på 140 monitorer fra en tredje kapacitet på sit felt, Audio-Visuelt Centrum. Endelig er Zacho-Lind A/S ansvarlig for et udvalg af de centrale, nye byrum, der dannes omkring Cityringens metrostationer.
Fagerhult A/S hæfter sig ved de meget specifikke krav, som belysningen lever op til.
– Vi har været med i processen siden 2008 og deltaget i forarbejdet med at specificere armaturer, som lever op til de helt særlige omstændigheder på stationerne, forklarer Fagerhults direktør, Niki Christensen. Kravene har ikke alene handlet om armaturernes robuste modstandsevne og støvtæthed, men også om de glas, som transmitterer energien fra de LED-baserede lyskilder.
– I alt har Fagerhult leveret op mod 5000 armaturer i mange forskellige varianter i samarbejde med metroens udførende som f.eks. Lindpro, Bodoni og CMT. Det er sket fra Fagerhults produktion i Storbritannien, Designplan Lighting.