VUC Nordjylland og SOSU Nord
På Sporet 8a og 8b
9000
Aalborg
Danmark
Fællesbetegnelsen for området er ‘Campus På Sporet’, og det er et længe ønsket projekt om uddannelser midt i byen, der er blevet realiseret i samarbejde med en række samarbejdspartnere som blandt andre Aalborg Kommune, entreprenør A. Enggaard A/S, arkitekt Friis og Moltke og elinstallationsvirksomheden KT Electric. I en årrække har begge skoler været nødsaget til at fordele de øgede aktiviteter på flere lokaliteter. Nu bliver campus ‘en by i byen’, der både rummer uddannelser, boliger og rekreative områder i et åbent og udadvendt miljø.
De to uddannelsesinstitutioner har opført et spændende fællesareal, hvor togvogne engang rullede ind i de store rundbuede haller. Der er trukket tydelige paralleller til jernbaneterrænets struktur, platforme og forskellige niveauer. Et gammelt terminal-ur hænger ned i midten af hallerne, men tiderne er skiftet, og nu er det 2.200 elever og kursister samt 350 ansatte, der fylder de lange, åbne haller med liv.
– Det var meningen, at de oprindelige bygninger fra godsterminalen skulle bevares. Det viste sig at være uhensigtsmæssigt at renovere og energioptimere de rundbuede haller, og derfor er de genopført i tro kopi med samme geometri, så de konstruktionsmæssigt er tidssvarende og har bæreevne til at stå midt imellem de to skolebygninger, fortæller afdelingschef Mogens Husted Kristensen fra Friis & Moltke A/S.
Gammelt versus nyt
Enkelte dele og elementer af den oprindelige bygningsmasse fra godsbanen er blevet restaureret som eksempelvis de store industrilamper, der hænger i fællesarealet – nu med LED-pærer.
Ligeledes er skolecaféen opbygget af gamle mursten, og dele af det gamle loft hænger over indgangen. Tilsammen giver de originale materialer de nye skolebygninger sjæl og tilfører et råt look i de offentlige fællesarealer. Til gengæld er de nye skolebygninger moderne og mere ‘private’, jo længere man bevæger sig ind og op i bygningen, der strækker sig op i seks og syv etager til henholdsvis VUC & Hf Nordjylland og SOSU Nord. Alle faglokaler er placeret i bunden af bygningerne, så de både er tilgængelige, men også bliver eksponeret for omverdenen, hvorimod de generelle undervisningslokaler er placeret på de øvre etager i de to tårne.
– Det har været en gave for projektet at have en forhistorie, som vi kunne bygge videre på. Det er spændende at arbejde i spændingsfeltet mellem det gamle og det nye, beretter sagsarkitekt Thomas B. Ushus fra Friis & Moltke A/S.
Byggeprocessen har været speciel, da der har været synergi mellem de, der bygger, og de, der skal ‘bo’ i det.
– Alle parter har været med fra starten og deltaget i workshops, og det har været en dynamisk proces, hvor vi har arbejdet for det fælles mål; nemlig at skabe et dynamisk uddannelsesmiljø, der kan bruges til mange forskellige formål, uddyber Mogens Husted Kristensen fra Friis og Moltke.
Energioptimering
I forbindelse med de elektriske installationer og energitiltag i huset er der også skabt sammenhæng mellem fortid, nutid og fremtid. Byggeriet lever op til de nuværende krav i BR2015 uden at gøre brug af aktive energitiltag. Ønsket har været at bevare udtrykket fra den gamle godsbane, og her ville eksempelvis solceller på taget eller facaden ikke passe ind i helhedsindtrykket. Skolebyggeriet er til gengæld spækket med passive tiltag som forbedret isolering af taget, vinduer og facaden. Bliver der behov for at tilføre aktive tiltag på grund af øgede krav til energioptimering, så er der gjort klar til at gøre det.