Cimbria Parken
Gasværksvej 1-11
6200
Aabenraa
Danmark
Det er ikke så sjældent de ydre omstændigheder, der kan provokere innovation. Det var også tilfældet i udbudsfasen af projektet Cimbria Parken i Aabenraa, 102 almene lejeboliger i to etaper. For de tre bygninger i etape 1 stod bygherren, boligselskabet Domea S.M.B.A., med et strammende budget, som efterlyste billigere metoder til at opføre de bærende konstruktioner end de historisk velkendte betonelementer.
Det blev totalentreprenøren STM Byg A/S, som efter en idé fra sin egen projekteringsafdeling kom op med en i dansk sammenhæng mindre anvendt løsning: at supplere traditionens bærende beton med stålsøjler og -bjælker til lukning med lette vægge, glaspartier og vinduer, vindgips og facadebeklædning. Det er konstruktionsmetoder med markant udbredelse i f.eks. Storbritannien og USA, men som pga. betonelementernes markedsdominans har fået mindre opmærksomhed herhjemme.
– Stålet er billigere i indkøb og gav projektet den efterspurgte økonomiske fordel; i denne fase mest fordi alle var villige til at investere i innovation og udvikling, konstaterer projektchef Michael Jessen. For processen stiller krav til et øget tilsyn og en nøje kvalitetskontrol og har behov for øgede ressourcer til koordinering og logistik. Det er omstændigheder ved den kombinerede anvendelse af stål og beton, der er med til at fakturere flere arbejdstimer.
Projektet kan også – som tilfældet var her – være delvis udviklet til en brugssituation med store, ubrudte rumforløb, hvor et antal bærende søjler ikke er optimalt.
– Det løste vi i samarbejde med en af leverandørerne af betonelementer (Contiga Tinglev A/S), som leverede ekstra forstærkede og armerede vægge og søjler, som kunne optage kræfterne fra større spænd, observerer Michael Jessen.
Logistikmæssigt er udfordringen, at byggeriets materialer og komponenter skal ankomme just-in-time efter principperne i trimmet byggeri (Lean), så søjler, bjælker, dæk og vægge ville ankomme og være klar til montage efter den stramt styrede produktionskalender.
– Endelig, siger Michael Jessen, opnås størst fordel af den trimmede proces ved optimeret anvendelse af præfabrikation. Det gjaldt også badeværelserne, der ankom som kabiner, men i en let version til de stålbårne etager, forklarer projektchefen. Michael Jessen understreger, at et banebrydende projekt som Cimbria Parken altid vil kræve en større investering af tid, men at erfaringerne peger i retning af, at alternativet til betonelementer er klar til at videreføre, også i kommende projekter, når betonelement-producenterne er pressede af de aktuelt travle byggepladser.
Cimbria Parken i Aabenraa har i sin første etape klargjort 66 nye to- og trerums boliger sammen med den dagligvarebutik, som ligger i stueetagen under to af de tre boligbygninger. Udlejningen af boligerne skete på en enkelt udlejerarrangeret aften i foråret, da byggeriets første etape nærmede sig sin afslutning. Derfor er den næste etape da også allerede gået i gang.
– De nye bynære boliger er en vigtig brik i byens indsats for at trække flere borgere til Aabenraa, og projektet passer godt ind i planerne om også at udvikle den nordlige ende af gågaden, pointerer de projekterende rådgivere.