Halldorhus
Halldor Laxnessvej 20-24
2300
København S
Danmark
Københavns store udstillings- og kongrescenter Bella Center, der blev indviet på sin nuværende adresse på Amager i 1975, lå i praksis lidt afsides i forhold til de centrale dele af byen. Det har de senere års udvikling af København imidlertid ændret på, og Bella Center ligger nu centralt placeret i den nye bydannelse Ørestad. Derfor har det også været en naturlig tanke at integrere centeret i den nye bydel og udnytte de store omliggende parkeringsarealer til andre formål.
Startende med det ambitiøse Bella Sky hotel fra 2011 er en stor, ny bydel nu ved at vokse op omkring Bella Center, hvilket kan lade sig gøre fordi al parkering flyttes til p-huse. Det er tanken at udvikle en moderne udgave at de klassiske københavnske bykvarterer, men i en opdateret og grønnere udgave. Bydelen kommer til at rumme både boligkarréer, rækkehuse, erhvervsbyggeri, detailhandel og daginstitutioner. Der arbejdes i en tættere og mere intim skala end i det øvrige Ørestad, med større og mindre pladsdannelser. Strukturen bygges op omkring en række park- og byrum forbundet af alléer rundt om Bella Center, som også binder bydelen sammen med Ørestad og Fælleden.
Øst og syd for selve Bella Center ligger Karrékvarteret, der bliver en tæt bydel med vinklede gader gennemskåret af nogle få grønne forbindelsesstrøg. Karréstrukturen er baseret på de klassiske københavnske karréer, men med en mere åben struktur. Bygningshøjden varierer fra tre til seks etager for at skabe variation, og gaderne får kun lidt biltrafik, da bilerne parkeres direkte i p-huse.
Halldorhus, i Byggefelt 7, ligger på kvarterets østlige fløj ud mod Metrobanen. Byggeriet, der rummer 104 lejelejligheder på fra 64-141 kvm, består af to L-formede bygninger, der tilsammen danner et rektangel. Afstanden mellem bygningerne giver mulighed for passage gennem karréen og giver byggeriet et lettere udtryk.
– Byggeriet er blevet til gennem et længere forløb for at udvikle det rigtige produkt til beliggenheden, selv om lokalplanen grundlæggende beskriver både karréformatet, fodaftrykket, bygningshøjderne og tårnmotivet. Tårnet sidder på karréens nordøstlige hjørne og går op i ti etager. Tårnet er beklædt med gyldent strækmetal i anodiseret aluminium og referer til Københavns mange tårne i sit motiv, især de gyldne, men vores fortolkning er specifik for projektet. Strækmetallet er også med til at angive en anden skala i forhold til de lavere bygningskroppe længere nede, der går fra fire etager ind mod bydelen og op til seks ud mod Metroen, forklarer partner i Arkitema Mette Julie Skibsholt.
– Vi har arbejdet djærvt og robust med det overordnede udtryk, men vi har også dyrket den lille skala med mange forfinede detaljer, der tåler en høj grad af repetition. Vi har valgt en tegl med stor variation, som fremhæves forskelligt på de forskellige bygningsafsnit, da vi også gerne ville opnå mere delikate virkninger og farvespil. Recesser i murværket udgør en nænsom detaljering, som spiller sammen med altanerne og skaber motiver henover facaderne afhængig af verdenshjørnerne. Vi synes, det er vigtigt med detaljer i menneskelig skala især ind mod gården og kvarteret, siger Mette Julie Skibsholt.