Wakeup Copenhagen Bernstorffsgade
Bernstorffsgade 39
1577
København V
Danmark
Et miljø med vægt på nordisk design i materialer med lækkerhedsfaktor, tilsat bekvem service i en multifunktionel indretning, krydret med komfort på færre kvadratmeter og garneret med smilende betjening fra venlige medarbejdere. Det er i al sin enkelhed en afprøvet opskrift på hotelværelser med store glæder til små priser.
Den er udviklet af kædeudbyderen Arp-Hansen Hotel Group A/S, som især i København har sat sit præg på turismens hotelbetjening gennem 50 år. Fra premieren med Gentofte Hotel i 1961 til Wakeup i København og Aarhus har den tidligere murermester Alf Arp-Hansen evindeligt sat arkitektur og design højt på sine kravspecifikationer.
– Det originale hotel efterspørges i stigende grad af moderne, individualistiske forbrugere, som ikke vil acceptere forudsigelige kasser, konstaterer Arp-Hansen Group. Undervejs observerede hotelspecialisten også, at ønskerne om effektive og hurtige overnatningsmuligheder ”uden dikkedarer” var mange, og at der var et stigende behov for et lavpris-supplement.
Den trend drev udviklingen af Wakeup konceptet, der blev til i en dialog med Kim Utzon Arkitekter, kendt for den lyse, nordiske og naturinspirerede arkitektur i bygninger som Paustian-huset i København (sammen med Jørn Utzon), Dunkers Kulturhus i Helsingborg og Utzon Center i Aalborg.
Resultatet er noget så særpræget som to-stjernet luksus, fordi alle bekvemmeligheder er for hånden, et begavet design er til stede, og den rolige nat er sikret i denne maggiterning af et hotel. En af de magiske formularer hedder optimeret pladsudnyttelse. Mens et traditionelt hotelværelse kan være på 20 kvm eller mere, lykkes det for Wakeup-kæden at få alle faciliteter med på bare 12!
Med komprimeret snusfornuft og evne til at få maksimal værdi ud af hver en krone, er der blevet plads til bekvem indretning fra Interiørgruppen i et moderne designsprog, præget af såvel nordisk nøgternhed som eksotiske indslag af indonesisk træ (macassar).
Det er blevet til en flot fortælling, der også bringer kapitler, skrevet hos Egetæpper a/s. Som på de andre Wakeup-hoteller er værelserne udstyret med Egetæppers Hammer Graphic 1300, et bomstærkt cut-pile kontrakttæppe af 80 pct. uldfibre og 20 pct. genvundet nylon (Econyl®). Det er praktisk, leverer en fin akustik og et behageligt indeklima på værelserne.
Supplerende er gulvene i værelseskorridorerne også udført med tekstile belægninger; her ses et andet Ege-tæppe, arkitekten og designeren Marco Pivas ”Soft Landscapes” i en 80/20 fiberkombination med en luvvægt på 1400g: komfortabelt, akustisk regulerende med en trinlydsdæmpning på over 43 dB og dertil tæt på umuligt at slide op.
De tidligere Wakeup hoteller er indrettet i nybyggeri; denne udgave, derimod, er placeret i eksisterende rammer: Et tidligere kontorhus på hjørnegrunden, hvor Bernstorffsgade møder Kalvebod Brygge. Bygningerne er disponeret i et højhus på ti etager og tilstødende sidebygninger på hver fem, tilsammen med et etageareal på 15.000 ledige kvm.
– En rigtig god størrelse til et hotel, mente hotelgruppen Arp-Hansen, der altid holder et vågent øje med mulighederne på hovedstadens byggescene. Turismen er i vækst, og selv om mange nye hotelværelser er kommet til i de senere år, er der fin plads til flere, konstaterer Arp-Hansen, hvis Wakeup kæde på fire hoteller nu tæller 1908 værelser.