Thomas B. Thriges Gade p-kælder
Thomas B. Thriges Gade
5000
Odense
Danmark
Der foregår noget stort i Odense, det er ganske vist, for en stor del af byen er afspærret grundet byggearbejde. Det skyldes især, at Odense Kommune og Realdania udfører byfornyelse af området ved Thomas B. Thriges Gade – et arbejde, der koordineres gennem City Design Odense.
Planerne omfatter en omlægning af Thomas B. Thriges Gade fra biltrafik til letbane og bløde trafikanter, ligesom området skal omdannes til tættere bymæssig bebyggelse. Området med de omfattende ændringer strækker sig fra Odense Å i syd til Øster Stationsvej i nord og udgør hele 50.000 kvm, så det er de store ambitioner, der har været på spil.
En del af projektet er at skabe mere plads til det parkerende bilfolk, men ude af gadebilledet og uden at optage mere plads i byrummet. Der skal nemlig etableres hele to sammenhængende parkeringskældre på ca. 30.000 kvm og med en samlet kapacitet på 1.000 biler. Det er den nordlige p-kælder, der nu står færdig.
– Det har været et specielt byggeri, fordi vi har arbejdet med ensidige vægge. Dvs. at vi har støbt op ad udgravningen, der ikke giver sig, så trykket kun går én vej. Det var meningen, at der skulle have været banket spuns i jorden, men det ville give for mange rystelser. Under de søjler, der skal bære byggeriet over jorden, er der således boret betonpæle ned i op til 18 m’s dybde og støbt punktfundamenter, fortæller projektleder Søren Døssing fra Hansson & Knudsen, der har været storentreprenør på projektet.
Væggene skulle under støbning og hærdning holde en bestemt temperatur. Om sommeren blev støbningen afkølet, og om vinteren kunne der sættes varme på for at holde den rette temperatur i forhold til omgivelserne. Der sad således hele seks følere for hver 15. m, som hele tiden blev kontrolleret. Der blev støbt maksimalt 15 m ad gangen af hensyn til svindrevner, og der gik syv dage, inden der kunne mellemstøbes. En krævende proces.
– Ensidig støbning kræver noget helt særligt af de folk, der arbejder med det. Det er ikke noget, vi arbejder med så tit. Denne her væg har tilmed rundinger, fordi pladsen skal udnyttes optimalt og samtidig passes ind til letbanen og det eksisterende byggeri. Det var nemmere, hvis det bare havde været en firkantet kasse, forklarer Søren Døssing.
Byggestarten blev udskudt, fordi man måtte opgive at slå spunsvægge ned. Det kunne risikere at gøre skade på de gamle huse i bydelen. Alligevel lykkedes det at holde planen for aflevering af opgaven.
Pladsen skal forbindes med parkeringen ved Odeon og Fisketorvet. Der bliver tre nedkørsler til p-kælderen og ni trappetårne, så bilisterne kan komme op fra og ned til det afsnit, hvor de har stillet bilen.