Skolen på Islands Brygge
Artillerivej 57,2
3000
København S
Danmark
Mange bygningsarbejdere har haft deres faste arbejdsplads på Artillerivej 57 de seneste 12 år. Så længe har der været vokseværk på grunden, hvor der engang lå et par beskedne pavilloner med umiskendelig karakter af midlertidighed.
- Pavillonerne var fra engang i de tidlige 70ere, hvor Københavns Kommune også havde travlt med at udbygge og modernisere skolevæsenet, forklarer arkitekten bag den seneste og foreløbigt sidste udvidelse af Skolen på Islands Brygge, Lars Clausen fra tegnestuen Nøhr & Sigsgaard A/S.
Det er tegnestuen Nøhr & Sigsgaard, der har slået stregerne til den idrætshal, der nu er åbnet på adressen, og sammen med to supplerende haller fra tidligere byggefaser er dimensioneret til at kunne være daglig ramme om 1.200 elever, når den firesporede skole om kort tid er fuldt udbygget.
Islands Brygge har i det seneste årti været udsat for en veritabel befolkningseksplosion i takt med, at utidssvarende industrigrunde er blevet udviklet til moderne og eftertragtede familieboliger. Samtidig er følgefaciliteterne spiret frem: Kulturhuse, butikker, servicefag – og skoler. Allerede i 1998 påbegyndtes udvidelserne af Skolen på Islands Brygge og fortsatte i de følgende 14 år i henhold til flere projekter og etaper. Seneste og afsluttende projekt af Nøhr & Sigsgaard med Anker Hansen & Co. A/S som hovedentreprenør omfatter en fuldt udstyret og topmoderne idrætshal med grundmål i henhold til de internationale dimensioner for håndboldbaner (40 × 20 m), et caféafsnit til Københavns kommunes EAT ordning (skolemad) og endelig – på en tilbygget overetage – en fire-stols tandklinik.
Nøhr & Sigsgaard har projekteret hallen, så den fleksibelt kan opdeles i tre mindre sale ved hjælp af hæve/sænke vægge, som er integreret i hallens usædvanlige loft. Arkitektprojektet adresserer den udfordring, det er, at forsyne en både dyb og bred hal med dagslys.
I samarbejde med folk fra Anker Hansen & Co’s hold er den nye idrætshal derfor udstyret med ikke færre end 24 generøse skylights, suppleret med gavlenes store glaspartier. Om inspirationen er hentet i Louis Kahns Kimbell Art Museum i Fort Worth Texas hører til i kategorien for det uvisse, men ovenlysene er efter lignende mønster indrammet og beskyttet af translucente skærme, udspændt på ophængte stålrammer.
Disse screens, der har form som det indvendige af en pyramide, danner dermed et ‘nedsænket’ loft delt i 24 rektangler. Hvor skærmene mødes, kantes skærmene af Glamox-armaturer i metermål hængt op som lysende rammer, som således tegner et lysende grid.