Transportskolen TEC Hvidovre
Stamholmen 195-215
2650
Hvidovre
Danmark
Europas største erhvervsskole ligger i Hvidovre. Sidste etape af det i alt 28.000 kvadratmeter store byggeri er netop blevet færdigt, og således kan TEC, Transport og Logistik nu bryste sig af at være den erhvervsskole i Europa, der giver de studerende de allerbedste muligheder for at få mest den optimale uddannelse.
Bygherrerådgiver er Ai-gruppen, der bl.a. har stået for programskrivning og møderunder med brugerne, fastlæggelse af rumbehov og krav med videre i forbindelse med udarbejdelsen af rumprogram og i forbindelse med udarbejdelsen af konkurrencematerialet.
Ai-gruppen står ligeledes bag udvælgelse af og samarbejde med totalentreprenøren, selvfølgelig i samråd med TEC, ligesom man har forestået byggemødestyring, tilsyn og håndtering af økonomi. Samling af funktioner 1. etape blev færdiggjort for godt halvandet år siden, nu er ”storebror” – 2. etape – klar med sine i alt 12.000 kvadratmeter uddannelsesareal målrettet mekanikere.
- Udfordringen har klart været at samle så mange funktioner i det samme, store byggeri, lyder det fra arkitekt Jacob Magnussen, AART A/S i Århus, der står bag byggeriet.
Således er der en lang række værksteder og undervisningslokaler samt kantine, auditorium og administration i byggeriet, der er sågar blevet plads til et autoværkstedsmuseum, hvor et værksted fra 20’erne står præcis som dengang med maskiner med videre – helt ned til værkførerkontoret med det savsmuldsfyldte lokum i hjørnet!
- Der er etableret et 1300 kvadratmeter stort personbilsværksted, et 500 kvadratmeter stort lastbil- værksted, 500 kvadratmeter er afsat til karosseriværksted, hvor der bl.a. svejses en del, mens 300 kvadratmeter rummer motorcykelværkstedet. Til grundforløbene er etableret yderligere et 450 kvadratmeter stort værksted, fortæller Jacob Magnussen.
I forbindelse med værkstederne er der naturligvis behov for reservedele, og således har man indrettet et højlager for reservedele, hvor de tekniske studerende kan få en fornemmelse af den virkelige verden.
I det hele taget har det været et vigtigt element i byggeriet, at de studerende i løbet af deres uddannelse fornemmer så meget af den virkelige verden som muligt. Der skal være sammenhæng - 1. etape af byggeriet er bygget på en eksisterende TEC-grund, siden hen er nabogrunden opkøbt, og matriklerne er lagt sammen. Dermed har der også været en udfordring i at skabe en sammenhæng mellem byggerierne, lyder det fra Jacob Magnussen.
Derfor er det udvendige udtryk ens. Det vil sige betonelementer beklædt med røde Swisspearlplader på de nederste tre meter af byggeriet og lakerede stålplader (Sinus-beklædning) i et tofarvet, skakternet mønster på den øverste del af byggeriet.
Såvel de lakerede stålplader som Swisspearl-pladerne er leveret og monteret af ATL Montage ApS, der også har stået for monteringen af alle døre og vinduer i byggeriet.
- Swisspearl-beklædningen vinder mere og mere indpas. Det er som stålbeklædningerne en let facade, som kan laves i forbindelse med såvel nybyggerier som i forbindelse med renoveringer, fortæller Arne Lauridsen fra ATL Montage ApS, og han tilføjer, at Sinus stålbeklædningen i øvrigt kan fås i et væld af farveholdninger og mønstre.
Råheden ses i byggeriet, således har man bl.a. gjort en dyd af en nødvendighed i de mange ærksteder, hvor der stilles store krav til ventilationssystemet. Det betyder store rør, der praktisk talt dækker loftet, men faktisk harmonerer det flot med byggeriet.