Kidholm
Kenny Drews Vej
2450
København
Danmark
Hvorfor skal det være så ens? griber man sig af og til i at spørge, når nye, store boligprojekter bliver lanceret. De bymiljøer, vi holder mest af at kigge på, er jo kludetæpper sat sammen af vidt forskellige huse, som alligevel formår at anslå en fælles tone.
Den tanke har man taget konsekvensen af i Københavns kommende kanalby i Sydhavnen. Endnu løber der ikke vand i kanaler mellem de otte karreer langs Sluseholmen ud mod Teglværksløbet. Men det kommer der til fra slutningen af i år, hvor dette hidtil lidt hengemte industri- og havneområde vil være totalt forvandlet til et unikt miks af amsterdamsk kanalromantik, christianshavnsk gademiljø og lyse, moderne boliger.
Hollændere har sat en kraftig finger på tilblivelsen. Historien går tilbage til slutningen af 1990’erne, hvor grundejere og Københavns Kommune drøftede fremtidsmuligheder for området, hvilket endte med en lokalplan for Teglværksområdet. Det hollandske arkitektfirma Soeters Van Eldonk Ponec havde tidligere skabt opsigtsvækkende nye boligmiljøer på et par øer i Amsterdams havn. Nu udarbejdede tegnestuen med Sjoerd Soeters i spidsen skitser til en helhedsplan for området fra Fisketorvet til Sjællandsbroen. Sydhavnen var sideløbende blevet udnævnt til fokusområde for boligbyggeri tæt på vandet.
Et konsortium blev dannet med kommunen og tre interesserede bygherrer. Arkitema med hovedsæde i Århus udarbejdede for konsortiet og i samarbejde med kommune, havn og hollændere en masterplan for Sluseholmens udbygning med en blanding af bolig- og servicebyggeri. 30 forskellige tegnestuer blev inviteret til at bidrage til formgivningen af de otte karreer. På Lars von Triersk vis blev der opstillet dogmer for de arkitektoniske spilleregler:
- Der skulle være variation i bygningernes højde og etageantal. Husenes facader skulle være individuelle ansigter mod det offentlige rum. I stedet for en ensartet karré med flere hundrede boliger kommer man til at bo i overskuelige sociale enheder med 6-12 familier i hvert hus og med mulighed for overskuelige fællesskaber i gårdmiljøer, fortæller arkitekt og partner Jørgen Bach, som har været Arkitemas projektleder.
Her fokuserer vi på Kidholm, som bliver den sydligst beliggende og arealmæssigt mindste ø-karré, opført med Sjælsø som bygherre og det nordjysk baserede Myhlenberg v/Søren Vangsted som totalentreprenør. På trods af det vigende ejendomsmarked er samtlige 69 boliger solgt, og de fleste taget i brug, her hvor Skanska er gået i gang med grave ud til de maritime adgangsforbindelser, som kombineres med køreveje og broer hen til parkeringskældrene.
- Vi startede i sommeren 2006, og i november gik vi tillige i gang med karreen Hjortholm. Det har været en presset opgave mandskabs- og materialemæssigt. Samtidig en stor udfordring logistikmæssigt at få implementeret de mange forskellige materialer. Indvendigt er boligerne rimeligt ens, men ingen af dem er parallelle, da karreerne danner skæve firkanter med stumpe og spidse hjørner, og desuden er orienteret langs krumme gadeforløb. Det har ikke været helt enkelt!, konstaterer projektleder Dan Holm, Myhlenberg.